Aktywność dziecka jako podstawa jego rozwoju

o konferencji


Na rozwój dziecka mają wpływ zarówno czynniki natury biologicznej, jak i oddziaływania środowiska. Jednak jedynym bezpośrednim wyznacznikiem rozwoju jest własna aktywność rozwijającej się jednostki. O roli aktywności w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym rozmawiamy z dr Aleksandrą Piotrowską – psychologiem dziecięcym, ambasadorem marki MAC.

Godzinny odcinek e-konferencji dostępny do godziny 22:00

Wyłącznie w dniu premiery:

  • Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
  • Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem

pytania i odpowiedzi eksperta


09.05.2017
16:29
Pytanie:

Witam. Zainteresowała mnie rozmowa o zainteresowaniu dziecka książkami. Jest to dla mnie niezmiernie ważne by mój syn pokochał książki. Mamy ich w domu wiele, od tych czarno - białych po kartonowe i miękkie; opowiadania i rysunkowe. Syn widzi również w ciągu dnia jak jego rodzice sięgają po swoje książki. Jednak podczas czytania opowiadania na dobranoc syn zabiera książkę i przekartkowuje ją sam bardzo szybko, jakby nie był zainteresowany obrazami w niej zawartych a interesowało go tylko przerzucanie kartek. Syn ma już 18 miesięcy. Czytamy do spania od 1 dnia jego życia. To zabieranie książek zaczęło się od niedawna. Zaczęłam dawać mu do łóżka jedną książeczkę dla siebie, a ja czytam w trakcie krótkie opowiadanie. Czy to ma sens? Czy może spróbować czegoś innego? Czy powinnam skupić się na zaciekawieniu go tą książką czytaną przeze mnie? Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam
Malgorzata Podjacka

Odpowiedź:

To bardzo dobry pomysł, by czytając dziecku książkę, umożliwiać mu jednoczesne wykonywanie aktywności przewracania kartek. Proszę się nie martwić – moim zdaniem to minie. Dziecko właśnie odkryło nowe zajęcie, aktywność, która za jakiś czas się jednak znudzi i spowszednieje. Pozdrawiam
Dr Aleksandra Piotrowska

09.05.2017
17:10
Pytanie:

Pani Doktor czy należy należy się martwić, gdy dziecko przedszkolne (3, 5 roku) chce tylko prowadzić własną aktywność (zabawa dowolna), a jest bardzo oporne na wpływy wychowawcze nauczycieli i skierowane na nie intencjonalne zadania - zanim usłyszy zadanie mówi już "nie wiem", "nie umiem", "nie chcę"?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Proszę się upewnić czy rodzice w domu nie stawiają wobec dziecka zbyt wysokich wymagań (nie musi tak być, ale może wyjaśniać to takie zachowanie). Być może też dziecko - ze względów temperamentalnych - jest asekurantem, który boi się, ze z czymś sobie nie poradzi. Proszę jednak zwracać uwagę na to, czy zlecane dziecku zadania nie są dla niego zbyt trudne. Kluczem do sukcesu jest też chwalenie dziecka za sam fakt zajmowania się tymi zadaniami – niezależnie od efektów. Nie nagradzamy za osiągnięcia, a za włożony wysiłek. Pozdrawiam
Dr Aleksandra Piotrowska

09.05.2017
17:10
Pytanie:

Witam serdecznie. Czy to, że dzieci podczas zajęć nie potrafią usiedzieć w miejscu, kręcą się i wiercą, pokładają na dywanie można traktować jako zarzut, że nauczyciel nie panuje nad grupą? Znając dzieci wiem, że część z nich nie potrafi inaczej, zachowują się tak również przy stole i w każdej niemal sytuacji jaką mam okazję obserwować. Wiem też, że mimo tego wiecznego "chaosu" jaki tworzą przyswajają wiedzę i w wielu sferach rozwijają się prawidłowo. Pozdrawiam serdecznie
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Dzieci w wieku przedszkolnym nie muszą siedzieć nieruchomo podczas zajęć – aktywność ruchowa, jak sama Pani pisze, nie wyklucza przecież ich koncentracji. Nie traktowałabym tego jako zarzutu wobec nauczyciela. Pozdrawiam serdecznie.
Dr Aleksandra Piotrowska

09.05.2017
18:36
Pytanie:

Witam. Z ogromnym zainteresowaniem słucham i patrzę na Panią dr. Aleksandrę Piotrowską. Pozdrawiam studentka z Łowicza.
Małgorzata Woźniak

Odpowiedź:

Dziękuję bardzo i również pozdrawiam!
Dr Aleksandra Piotrowska

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.