Chemia

Cykl do klas 7-8 szkoły podstawowej

Grafiki na nową www11.jpg
Grafiki na nową www11.jpg
cheia_mockupy.png

Poznaj koncepcję serii

Seria Chemia dla klas 7 i 8 – napisana specjalnie do nowej podstawy programowej – w przyjazny i ciekawy sposób wprowadza uczniów w świat wiedzy chemicznej. Seria wprowadza technikę chemii w małej skali w równowadze ze skalą standardową. Daje to możliwość wykonania doświadczeń w każdych warunkach.

Ważnym elementem są doświadczenia chemiczne opisane w podręczniku. Zawierają one takie składowe, jak: tytuł, potrzebny sprzęt, niezbędne odczynniki, wykonanie, schemat, zdjęcie poglądowe, przykładowe obserwacje, możliwe wnioski.

Zobacz, co mówią o naszym cyklu

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji przygotowanej przez naszych autorów, w trakcie której przekażą ważne informacje o serii Chemia dla klas 7-8.

Prezentacja cyklu

Odkryj powody, dla których warto wybrać serię

chemia_02.jpg

Inspiruje nauczycieli oraz pomaga w zainteresowaniu uczniów przedmiotem, dzięki temu, że w przyjazny i zrozumiały sposób wprowadza uczniów w świat chemii: uczy stawiania pytań i szukania na nie odpowiedzi, kształci umiejętności obserwowania i przeprowadzania doświadczeń. 

Rozbudza ciekawość poznawczą uczniów poprzez rozpoczynanie każdego tematu lekcji modułem Podejmij temat – z intrygującą ilustracją bądź z pytaniami skłaniającymi uczniów do wypowiedzi i dzielenia się swoimi doświadczeniami z życia codziennego w połączeniu z eksperymentalną stroną chemii, na którą w podręczniku położony jest duży nacisk.

Zapewnia wygodę korzystania dzięki klarownemu podziałowi: ważne treści są wyróżnione w tekście głównym kolorem lub pogrubieniem, wyjaśnienia (np. terminów) są zamieszczone na marginesach, a także dzięki wyraźnemu oddzieleniu kolejnych segmentów lekcji.
 

chemia_03.jpg

Doświadczenia i eksperymenty zachęcają do zdobywania wiedzy przez własne odkrycia.

Kompletne instrukcje doświadczeń wzbogacone zdjęciami lub schematami kształcą zdolność ich analizy oraz umiejętność wyciągania wniosków, ułatwiają uczniom przeprowadzenie doświadczeń.

Umożliwiają samodzielne opisywanie rzeczywistości, przez co uczniowie silniej identyfikują się z poznanymi treściami.

Do większości tematów jest przygotowana propozycja co najmniej jednego doświadczenia.

W multibookach do każdego doświadczenia z podręcznika jest nagrany film instruktażowy. Ułatwia to realizację treści w salach bez zaplecza chemicznego.
 

chemia_03.jpg

Jedyny podręcznik, który wprowadza technikę chemii w małej skali w równowadze ze skalą standardową.

Dobór materiałów niezbędnych do przeprowadzenia doświadczeń umożliwia wykonanie doświadczeń w każdych warunkach i każdemu uczniowi.

Oszczędność dla szkoły, ponieważ sprzęt jest tańszy, a zużycie odczynników mniejsze.  

Dodatkowy atut to zwiększenie bezpieczeństwa podczas pracy. 
 

chemia_02.jpg

Moduł Podejmij temat, zamieszczony na początku każdej lekcji, z ilustracją bądź pytaniami skłania uczniów do wypowiedzi i dzielenia się swoimi doświadczeniami.

Moduł W skrócie pozwala przygotować uporządkowaną notatkę z tematu i szybko powtórzyć wiadomości przed sprawdzianem.

Definicje na marginesie – uczniowie bez trudu odnajdują ważne informacje.

Uwaga na marginesie oznaczona żarówką podkreśla kluczowe informacje w treści głównej, przy których się znajduje. 

Schematy, infografiki pomagają w usystematyzowaniu wiedzy ucznia, wspierają myślenie przyczynowo-skutkowe.

Ikony i symbole umieszczone przy poleceniach pozwalają szybko zorientować się, jaki charakter ma dane zadanie (praca w grupie, zadanie z gwiazdką – trudniejsze).

Kompletne instrukcje krok po kroku pokazują, jak przeprowadzić doświadczenie.

Liczne przykłady pokazują i wyjaśniają szczegółowo, jak należy wykonać obliczenia. Przykłady są zilustrowane wzorami i reakcjami chemicznymi oraz schematami, które wyjaśniają treści.

chemia_01.jpg

Materiał ilustracyjny sprzyja lepszemu zrozumieniu przedstawionych treści, są nośnikiem treści logicznie powiązanym z tekstem.

Pytania do ilustracji rozwijają spostrzegawczość, kształcą zdolność analizy ilustracji, skłaniają do samodzielnego myślenia.

Moduł Link do wiedzy to atrakcyjnie ilustrowany materiał fakultatywny, który zachęca uczniów do rozwijania zainteresowania przedmiotem.
 

Zajrzyj do środka

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami okazowymi – fragmentem podręcznika, zeszytu ćwiczeń i poradnika metodycznego.

dowiedz się więcej
flip_chemia.png

Korzyści dla nauczyciela - dlaczego warto?

rozwoj.svg

Rozwijamy umiejętności

Czytelny układ treści, modułowość podręcznika i zastosowanie różnorodnych metod nauczania pozwala nauczycielom kształtować u uczniów kompetencje 4K: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikację i kooperację.

forma.svg

Pomagamy zrozumieć

Zastosowanie krótkich zdań, przystępnego języka w połączeniu ze starannie wyselekcjonowanymi grafikami, zdjęciami i schematami sprawia, że nasze podręczniki są przyjazne i czytelne dla uczniów.

weryfikacja.svg

Utrwalamy wiedzę

Odpowiednio dobrane ćwiczenia, zadania i pytania po każdej jednostce tematycznej (W skrócie) oraz po każdym dziale (Podsumowanie działu) pomagają uczniom w utrwalaniu i powtarzaniu materiału, a nauczycieli wspierają w indywidualizacji nauczania.

bohaterowie.svg

Wspieramy i inspirujemy

Rozkład materiału umożliwia realizację treści wyznaczonych przez podstawę programową w 80% czasu lekcyjnego, co stanowi gwarancję spokojnego omawiania treści. Pozostały czas można przeznaczyć na dodatkowe aktywności edukacyjne – z wykorzystaniem materiałów dostępnych na platformie MAC Stref@.

Sprawdź, jaką obudowę przygotowaliśmy dla nauczyciela

dla_nauczyciela_icon.svg

Dla nauczyciela

  • 883390 chemia 7 metodyka_2023_okladka.png
    Przewodnik metodyczny
    Przewodnik metodyczny
    Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in. rozkład materiału, wymagania edukacyjne, scenariusze lekcji.
  • multibook.jpg
    Multibook
    Multibook
    Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka chemii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.
    dla_nauczyciela_icon.svg

    Dla nauczyciela

    • chemia metodyka okladka 8.png
      Przewodnik metodyczny
      Przewodnik metodyczny
      Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in. rozkład materiału, wymagania edukacyjne, scenariusze lekcji.
    • multibook.jpg
      Multibook
      Multibook
      Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka chemii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.

      Korzyści dla ucznia – dlaczego warto?

      edukacja.svg

      Wzbudzamy ciekawość

      Formuła narracji poszukującej, modułowość treści, a także pytania inicjujące na stronach działowych pozwalają zaciekawić ucznia tematem, zaangażować go w aktywny udział w lekcji oraz umożliwiają mu identyfikowanie się z poznawanymi treściami.

      rozwoj.svg

      Rozwijamy zainteresowania

      Wyraźnie wydzielone treści dodatkowe (Ciekawe!, Więcej na temat, Link do wiedzy), rozszerzające treści z podstawy programowej, rozwijają zainteresowania uczniów oraz inspirują do poszerzania wiedzy.

      tresci.svg

      Stawiamy na wiedzę praktyczną

      Samodzielnie wykonywanie zadań, doświadczanie i eksperymentowanie wspomaga uczniów w zdobywaniu nowych wiadomości oraz rozwijaniu umiejętności, a akcent na praktyczne wykorzystanie wiedzy w życiu codziennym gwarantuje pełny sukces edukacyjny.

      wspolpraca_fioletowy.svg

      Zachęcamy do działania

      Zeszyty ćwiczeń są doskonałym uzupełnieniem podręczników – sprawdzają wiedzę zdobytą na lekcjach, rozwijają i utrwalają ważne umiejętności. Zawierają ćwiczenia zróżnicowane pod względem formy i stopnia trudności, co umożliwia indywidualizację nauczania.

      Sprawdź, jakie materiały przygotowaliśmy dla ucznia

      dla_dziecka_icon.svg

      Dla ucznia

      Nr dopuszczenia MEN: 1108/1/2020
      • 883553_zbior_zadan_chemia_kl7_OKLADKA 2023_OK.png
        Podręcznik
        Podręcznik
        Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura podręcznika oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę chemii.
      • 883387_chemia kl 7 cwiczenia_2023_okladka.png
        Zeszyt ćwiczeń
        Zeszyt ćwiczeń
        Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają procesy nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.
      • zbior_zadan_fche (1).png
        Publikacja dodatkowa Zbiór zadań dla każdego
        Publikacja dodatkowa Zbiór zadań dla każdego
        Jest źródłem dodatkowych zadań zróżnicowanych pod względem formy i stopnia trudności.
        Urozmaicone zadania stanowią dla nauczyciela wsparcie w pracy z uczniami o różnych predyspozycjach.
      • zbior_zadan_fche.png
        Publikacja dodatkowa Zbiór zadań. Poziom rozszerzony
        Publikacja dodatkowa Zbiór zadań. Poziom rozszerzony
        Zbiór zadań to istotna pomoc w przygotowaniu do konkursów chemicznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zbiór zadań pomaga również w utrwaleniu nabytej wiedzy, a zaproponowane zadania wymagają niejednokrotnie od uczniów wyszukania dodatkowych informacji np. w internecie czy w kartach charakterystyki. Na końcu zbioru zadań zamieszczono odpowiedzi do zadań oraz układ okresowy pierwiastków.
        dla_dziecka_icon.svg

        Dla ucznia

        Numer dopuszczenia MEN - 1108/2/2021
        • _podrecznik 8 okladka chemia.png
          Podręcznik
          Podręcznik
          Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura podręcznika oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę chemii.
        • 0628_881400_cwiczenia_chemia_kl8_okladka.png
          Zeszyt ćwiczeń
          Zeszyt ćwiczeń
          Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają procesy nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.
        • zbior_zadan_fche (1).png
          Publikacja dodatkowa Zbiór zadań dla każdego
          Publikacja dodatkowa Zbiór zadań dla każdego
          Zbiór zadań dla każdego pomaga w zrozumieniu i utrwaleniu wiadomości zdobytych na lekcjach chemii. Rozwiązując zadania, uczeń przygotowuje się do sprawdzianów na zakończenie każdego działu lub do kartkówek podsumowujących lekcję. Na końcu zbioru zadań zamieszczono odpowiedzi do zadań, układ okresowy pierwiastków, tablicę rozpuszczalności wodorotlenków i soli w wodzie oraz tabelę gęstości wybranych substancji i mieszanin.
        • zbior_zadan_fche (2).png
          Publikacja dodatkowa Zbiór zadań. Poziom rozszerzony
          Publikacja dodatkowa Zbiór zadań. Poziom rozszerzony
          Zbiór zadań to istotna pomoc w przygotowaniu do konkursów chemicznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zbiór zadań pomaga również w utrwaleniu nabytej wiedzy, a zaproponowane zadania wymagają niejednokrotnie od uczniów wyszukania dodatkowych informacji np. w internecie czy w kartach charakterystyki. Na końcu zbioru zadań zamieszczono odpowiedzi do zadań oraz układ okresowy pierwiastków.

          Poznaj autorów cyklu

          • Dawid Łasiński

            Dyplomowany nauczyciel chemii z kilkunastoletnim stażem pracy. Za swój cel stawia sobie zawsze, aby jego uczniowie nie bali się tak ciekawego i logicznego przedmiotu, jakim jest chemia. W lutym 2017 roku, chcąc pomóc uczniom w powtórzeniu materiału przed egzaminami, stworzył postać Pana Belfra – nauczyciela z internetu. Na swoim kanale na YouTubie opublikował serię materiałów, które umożliwiają naukę chemii uczniom z całej Polski. Internetowe „zajęcia” obejmują pełny zakres treści podstawy programowej. Dawid Łasiński publikuje artykuły w czasopiśmie „TIK w edukacji”, jest jednym z liderów grupy @ktywni wspierającej rozwój nauczycieli, należy do grupy SuperBelfrzyRP oraz ma tytuł Microsoft Innovative Educator Expert. W marcu 2018 roku został wybrany przez Microsoft jednym z trzech najbardziej innowacyjnych nauczycieli w Polsce i otrzymał zaproszenie na międzynarodową konferencję wymiany doświadczeń nauczycieli do Singapuru.

          • Łukasz Sporny, Dominika Strutyńska, Piotr Wróblewski

            Absolwenci Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dydaktycy chemii, popularyzatorzy eksperymentów i propagatorzy kształcenia metodą IBSE. Od 2005 roku jako zespół zajmują się przedstawianiem doświadczalnego nauczania chemii i przedmiotów przyrodniczych. Prowadzą w Toruniu pierwsze w Polsce Centrum Chemii w Małej Skali, które od kilku lat zajmuje II miejsce w kraju w kategorii kształcenia pozaszkolnego wśród jednostek objętych analizą Instytutu Badań Edukacyjnych. Na co dzień zajmują się wprowadzaniem do szkół techniki eksperymentu w małej skali. W całej Polsce organizują zajęcia z uczniami na każdym etapie kształcenia. We współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń od 2012 roku prowadzą dla nauczycieli kursy ze stosowania metody IBSE. Warsztaty odbywają się w formie stacjonarnej i jako webinaria. Doceniając pracę toruńskiego zespołu, Sekcja Dydaktyki Polskiego Towarzystwa Chemicznego kilkukrotnie przyznawała mu wyróżnienia za całokształt działań edukacyjnych.

            Znajdź swojego konsultanta oświatowego

            862c5bc8ca195480735d959e26fc1e837a52be26.png

            Sprawdź NOWY Generator Zadań od Wydawnictwa MAC Edukacja!

            Sprawdź
            Mask Group 129@2x.png