Polecam!
Dr Andrzej Kruszewicz

dyrektor Miejskiego Ogrodu Zoologicznego w Warszawie

Grafiki na nową www5.jpg
Grafiki na nową www5.jpg
biologia_mockupy.png


Poznaj koncepcję serii

Seria Biologia dla klas 5–8 w przyjazny i zrozumiały sposób wprowadza uczniów w świat wiedzy biologicznej. Zgodnie z założeniami podstawy programowej systematycznie omawia kolejne grupy organizmów – od najprostszych do coraz bardziej złożonych.

Seria Biologia uczy stawiania pytań i szukania odpowiedzi, kształci umiejętności obserwacji (także mikroskopowych) i przeprowadzania doświadczeń. Dzięki wielu instrukcjom obserwacji i doświadczeń, a także licznym ćwiczeniom zamieszczonym przy ilustracjach, kształci zdolność ich analizy oraz wyciągania wniosków. Dodatkowe materiały źródłowe zamieszczone w module Link do wiedzy są pomocne w kształceniu umiejętności wyszukiwania informacji.

Przekazywanie wiedzy opiera się na rozbudzaniu ciekawości poznawczej uczniów, dlatego każdy temat w podręczniku rozpoczyna się modułem Podejmij temat – z intrygującą ilustracją bądź z pytaniami skłaniającymi uczniów do wypowiedzi i dzielenia się swoimi doświadczeniami z życia codziennego.

Zobacz, co ciekawego przygotowaliśmy

Świat biologii jest bardzo obszerny i niesamowicie ciekawy! W naszych podręcznikach przedstawiamy go tak, aby wciągnął i zafascynował każdego ucznia!

Ucz biologii razem z MAC!

Odkryj powody, dla których warto wybrać serię

biologia_01.png

Inspiruje nauczycieli oraz pomaga w zainteresowaniu uczniów przedmiotem, dzięki temu, że w przyjazny i zrozumiały sposób wprowadza uczniów w świat wiedzy biologicznej: uczy stawiania pytań i szukania na nie odpowiedzi, kształci umiejętności obserwowania i przeprowadzania doświadczeń.

Rozbudza ciekawość poznawczą uczniów poprzez rozpoczynanie każdego tematu lekcji modułem Podejmij temat – z intrygującą ilustracją bądź z pytaniami skłaniającymi uczniów do wypowiedzi i dzielenia się swoimi doświadczeniami z życia codziennego.

Zapewnia wygodę korzystania dzięki klarownemu podziałowi: ważne treści są wyróżnione w tekście głównym kolorem lub pogrubieniem, wyjaśnienia (np. terminów) są zamieszczone na marginesach, a także dzięki wyraźnemu oddzieleniu kolejnych segmentów lekcji.

Biologia_03.jpg

Doświadczenia i obserwacje w module Przekonaj się zachęcają do zdobywania wiedzy przez własne odkrycia.

Szczegółowe instrukcje obserwacji i doświadczeń wzbogacone zdjęciami lub schematami kształcą zdolność ich analizy oraz umiejętność wyciągania wniosków.

Umożliwiają samodzielne opisywanie rzeczywistości, przez co uczniowie silniej identyfikują się z poznanymi treściami.

W większości działów zamieszczone po kilka propozycji doświadczeń i obserwacji.

biologia_02.png

Ciekawostki uzupełniają temat lekcji oraz inspirują do samodzielnego zgłębiania tematu.

Więcej na temat to teksty dodatkowe rozwijające zagadnienia omawiane w temacie.

Linki do wiedzy to dodatkowe materiały źródłowe wsparte poleceniami do tekstu, a w połączeniu z atrakcyjną szatą graficzną zachęcają uczniów do rozwijania zainteresowań biologią oraz rozbudzają ciekawość poznawczą. 

 

biologia_01.png

Moduł Podejmij temat, zamieszczony na początku każdej lekcji, z ilustracją bądź pytaniami skłania uczniów do wypowiedzi i dzielenia się swoimi doświadczeniami.

Moduł W skrócie pozwala przygotować uporządkowaną notatkę z tematu i szybko powtórzyć wiadomości przed sprawdzianem.

Definicje na marginesie – uczniowie bez trudu odnajdują ważne informacje.

Schematy, infografiki pomagają w usystematyzowaniu wiedzy ucznia.

Ikony i symbole umieszczone przy poleceniach pozwalają szybko zorientować się, jaki charakter ma dane zadanie (praca w grupie, zadanie z gwiazdką – trudniejsze).
 

biologia_02.png

Materiał ilustracyjny sprzyjają lepszemu zrozumieniu przedstawionych treści.

Pytania do ilustracji rozwijają spostrzegawczość, kształcą zdolność analizy ilustracji, skłaniają do samodzielnego myślenia.

Zajrzyj do środka

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami okazowymi – fragmentem podręcznika, zeszytu ćwiczeń i poradnika metodycznego.

dowiedz się więcej
flip_biologia.png

Korzyści dla nauczyciela - dlaczego warto?

rozwoj.svg

Rozwijamy umiejętności

Czytelny układ treści, modułowość podręcznika i zastosowanie różnorodnych metod nauczania pozwala nauczycielom kształtować u uczniów kompetencje 4K: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikację i kooperację.

forma.svg

Pomagamy zrozumieć

Zastosowanie krótkich zdań, przystępnego języka w połączeniu ze starannie wyselekcjonowanymi grafikami, zdjęciami i schematami sprawia, że nasze podręczniki są przyjazne i czytelne dla uczniów.

weryfikacja.svg

Utrwalamy wiedzę

Odpowiednio dobrane ćwiczenia, zadania i pytania po każdej jednostce tematycznej (W skrócie) oraz po każdym dziale (Podsumowanie działu) pomagają uczniom w utrwalaniu i powtarzaniu materiału, a nauczycieli wspierają w indywidualizacji nauczania.

bohaterowie.svg

Wspieramy i inspirujemy

Rozkład materiału umożliwia realizację treści wyznaczonych przez podstawę programową w 80% czasu lekcyjnego, co stanowi gwarancję spokojnego omawiania treści. Pozostały czas można przeznaczyć na dodatkowe aktywności edukacyjne – z wykorzystaniem materiałów dostępnych na platformie MAC Stref@.

Sprawdź, jaką obudowę przygotowaliśmy dla nauczyciela

dla_nauczyciela_icon.svg

Dla nauczyciela

  • 880799_biologia metodyka kl 5_okladka.png
    Przewodnik metodyczny
    Przewodnik metodyczny
    Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne, stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in.: rozkład materiału, plany wynikowe, scenariusze wybranych lekcji.
  • multibook.jpg
    Multibook
    Multibook
    Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka biologii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.
    dla_nauczyciela_icon.svg

    Dla nauczyciela

    • 881346_metodyka_biologia.png
      Przewodnik metodyczny
      Przewodnik metodyczny
      Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne, stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in.: rozkład materiału, plany wynikowe, scenariusze wybranych lekcji.
    • multibook.jpg
      Multibook
      Multibook
      Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka biologii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.
      dla_nauczyciela_icon.svg

      Dla nauczyciela

      • 883688 _biologia_metodyka_kl7_DRUK_okladka.png
        Przewodnik metodyczny
        Przewodnik metodyczny
        Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne, stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in.: rozkład materiału, plany wynikowe, scenariusze wybranych lekcji.
      • multibook.jpg
        Multibook
        Multibook
        Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka biologii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.
        dla_nauczyciela_icon.svg

        Dla nauczyciela

        • _metodyka_biologia8 okladka.png
          Przewodnik metodyczny
          Przewodnik metodyczny
          Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne, stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in.: rozkład materiału, plany wynikowe, scenariusze wybranych lekcji.
        • multibook.jpg
          Multibook
          Multibook
          Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka biologii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.

          Korzyści dla ucznia – dlaczego warto?

          edukacja.svg

          Wzbudzamy ciekawość

          Formuła narracji poszukującej, modułowość treści, a także pytania inicjujące na stronach działowych oraz na początku każdego tematu w Podejmij temat pozwalają zaciekawić ucznia tematem, zaangażować go w aktywny udział w lekcji oraz umożliwiają mu identyfikowanie się z poznawanymi treściami.

          rozwoj.svg

          Rozwijamy zainteresowania

          Wyraźnie wydzielone treści dodatkowe (Ciekawe!, Więcej na temat, Link do wiedzy), rozszerzające treści z podstawy programowej, rozwijają zainteresowania uczniów oraz inspirują do poszerzania wiedzy.

          tresci.svg

          Stawiamy na doświadczenia

          Samodzielnie wykonywanie zadań, doświadczanie i eksperymentowanie wspomaga uczniów w zdobywaniu nowych wiadomości oraz rozwijaniu umiejętności, a akcent na praktyczne wykorzystanie wiedzy w życiu codziennym gwarantuje pełny sukces edukacyjny.

          wspolpraca_fioletowy.svg

          Zachęcamy do działania

          Zeszyty ćwiczeń są doskonałym uzupełnieniem podręczników – sprawdzają wiedzę zdobytą na lekcjach, rozwijają i utrwalają ważne umiejętności. Zawierają ćwiczenia zróżnicowane pod względem formy i stopnia trudności, co umożliwia indywidualizację nauczania.

          Sprawdź, jakie materiały przygotowaliśmy dla ucznia

          dla_dziecka_icon.svg

          Dla ucznia

          Numer dopuszczenia MEN - 928/1/2018
          • 880797_biologia_kl5_podr_okladka.png
            Podręcznik
            Podręcznik
            Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę biologii. Dzięki zachowaniu właściwych proporcji tekstu do ilustracji publikacja ta jest przyjazna dziecku.
          • 880798_biologia 5 cwiczenia okladka.png
            Zeszyt ćwiczeń
            Zeszyt ćwiczeń
            Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają proces nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.
          • 881142_ATLAS_wybranych_roslin_i_grzybow_chronionych__okladka.png
            Publikacja dodatkowa Atlas biologiczny - rośliny
            Publikacja dodatkowa Atlas biologiczny - rośliny
            Atlas zawiera ilustracje i opisy 200 gatunków roślin i 35 gatunków grzybów. Uwzględniono te najbardziej charakterystyczne i atrakcyjne. Każda roślina jest opisana w krótki, rzeczowy i przystępny sposób. Publikacja jest doskonałym uzupełnieniem treści nauczanych na lekcjach biologii w klasie 5.
            dla_dziecka_icon.svg

            Dla ucznia

            Numer dopuszczenia MEN - 928/2/2019
            • 881341_Biologia_6_OKLADKA.png
              Podręcznik
              Podręcznik
              Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę biologii. Dzięki zachowaniu właściwych proporcji tekstu do ilustracji publikacja ta jest przyjazna dziecku.
            • 881344_cwiczenia_biologia_kl6_okladka.png
              Zeszyt ćwiczeń
              Zeszyt ćwiczeń
              Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają proces nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.
            • 881347_Atlas biologiczny klasa 6_zwierzeta_okladka.png
              Publikacja dodatkowa Atlas biologiczny - zwierzęta
              Publikacja dodatkowa Atlas biologiczny - zwierzęta
              Na ilustracjach w atlasie przedstawiono 387 gatunków zwierząt, w tym 332 gatunki podlegające ochronie ścisłej oraz 55 gatunków objętych ochroną częściową.
              Uwzględniono te najbardziej charakterystyczne i atrakcyjne.
              Każde zwierzę jest opisane w krótki, rzeczowy i przystępny sposób.
              Atlas może być wykorzystywany jako pomoc dydaktyczna na lekcjach biologii.
              dla_dziecka_icon.svg

              Dla ucznia

              Numer dopuszczenia MEN - 928/3/2022/z1
              • 883350_okladka biologia 7_podrecznik 2023_pop.png
                Podręcznik
                Podręcznik
                Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę biologii. Dzięki zachowaniu właściwych proporcji tekstu do ilustracji publikacja ta jest przyjazna dziecku.
              • 883687_biologia 7 cwiczenia 2023 okladka.png
                Zeszyt ćwiczeń
                Zeszyt ćwiczeń
                Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają proces nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.
              • MOCKUP-atlas-2.png
                Publikacja dodatkowa Atlas anatomiczny
                Publikacja dodatkowa Atlas anatomiczny
                Atlas zawiera 200 rysunków anatomicznych oraz słownik terminów anatomicznych polsko-łacińsko-angielsko-niemiecki. Przedstawiona na prostych schematach wiedza koncentruje się na biernym oraz czynnym układzie ruchu, czyli układach szkieletowym i mięśniowym.
                dla_dziecka_icon.svg

                Dla ucznia

                Numer dopuszczenia MEN - 928/4/2021
                • 881405_okladka biologia 8.png
                  Podręcznik
                  Podręcznik
                  Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę biologii. Dzięki zachowaniu właściwych proporcji tekstu do ilustracji publikacja ta jest przyjazna dziecku.
                • _okladka biologia 8 cwiczenia.png
                  Zeszyt ćwczeń
                  Zeszyt ćwczeń
                  Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają proces nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.

                  Poznaj autorów cyklu

                  • dr hab. prof. UJK Ilona Żeber-Dzikowska

                    Dydaktyk biologii, wykładowca; od 1987 r. związana jest z UJK w Kielcach. Zajmuje się współczesnymi problemami nauk pedagogicznych, społecznych, biologicznych i środowiskowych oraz problematyką zrównoważonego rozwoju i lokalnymi działaniami środowiskowo-edukacyjnymi. Autorka książek, programów i wykładowca studiów podyplomowych dla nauczycieli z przyrody i biologii. Przewodnicząca Ogólnopolskiej Sekcji Dydaktyki Biologii oraz Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Przyrodników. Honorowy członek Rady Programowej Europejskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Multimedialnego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (ECKUM).

                  • dr Karolina Archacka

                    Biolog, popularyzatorka nauki; współautorka podręczników do biologii, autorka publikacji edukacyjnych oraz artykułów popularnonaukowych na temat przyrody i biologii. Aktywnie uczestniczy w takich przedsięwzięciach, jak Noc Biologów czy Festiwal Nauki. Nauczyciel akademicki; jako adiunkt na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi badania nad komórkami macierzystymi. Opiekun Koła Naukowego Biologii Medycznej. W roku 2013 wyróżniona Nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia dydaktyczne.

                     

                  • dr Wojciech Grajkowski

                    Biolog, popularyzator nauki; współautor podręczników do przyrody, autor publikacji popularnonaukowych, w tym wielokrotnie nagradzanej książki Pszczoły. Twórca i recenzent zadań testowych, m.in. z biologii, w projekcie „Polska PISA”. Prowadził ogólnopolskie badania edukacyjne w Instytucie Badań Edukacyjnych. Współpracował ze Szkołą Festiwalu Nauki (obecnie BioCentrum Edukacji Naukowej) i Fundacją BioEdukacji, w których tworzył i prowadził zajęcia laboratoryjne dla uczniów i warsztaty dla nauczycieli. Twórca gier planszowych dla dzieci i młodzieży.

                     

                  • dr hab. Magdalena Markowska

                    Biolog, naukowiec i popularyzatorka nauki. Aktywnie uczestniczy w takich przedsięwzięciach, jak Noc Biologów, Festiwal Nauki, Fascynujący dzień roślin. Nauczyciel akademicki; jako fizjolog na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi badania nad korelacjami, jakie zachodzą między zegarem biologicznym ptaków a ich układem odpornościowym. Współopiekun Studenckiego Koła Naukowego Neurobiologii i Studenckiego Koła Naukowego Biologii Ewolucyjnej.

                  • Magdalena Kosacka

                    Nauczyciel pasjonat biologii oraz chemii. Pracuje z dziećmi i młodzieżą. Współautorka podręcznika do przyrody oraz edukacyjnego projektu badawczego Fascynujący Świat Nauki. Dzięki współpracy z UJK promuje naukę na Nocy Biologów i Nocy Odkrywców. Prowadziła zajęcia na Uniwersytecie Dziecięcym UJK. Przez 7 lat Przewodnicząca Wojewódzkiej Komisji Konkursowej z Biologii. Nagrała cykl zajęć z biologii dla uczniów szkół średnich – Szkoła z TVP. W 2020 roku otrzymała Nagrodę Ministra MEN za wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Posiada uprawnienia egzaminatora maturalnego z zakresu biologii oraz chemii. Nieustannie rozwija warsztat pracy dydaktycznej poprzez kursy, szkolenia oraz nowe doświadczenia. Interesuje się neurodydaktyką.

                     

                  • Grażyna Skirmuntt

                    Biolog z pasją, nauczycielka z wieloletnią praktyką zawodową w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym, obecnie konsultantka Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego „Metis” w Katowicach. Autorka podręczników, programów nauczania, scenariuszy lekcji i innych materiałów przydatnych nauczycielom w prowadzeniu zajęć. Kocha zwierzęta, szanuje każdy przejaw życia, angażuje się w działania na rzecz edukacji globalnej. Jest przekonana, że szkoła nie musi być nudna, a nauka przez zabawę jest najefektywniejsza. Na potrzeby prowadzonych przez siebie szkoleń dla nauczycieli projektuje edukacyjne pokoje zagadek oraz grywalizuje dłuższe formy szkoleniowe.

                  • dr hab. Marta Wrzosek

                    Biolog, pracownik Ogrodu Botanicznego UW, wykładowca na Wydziale Biologii, wcześniej również na wydziale Artes Liberales UW. Mykolog, współtwórca i pierwszy prezes Polskiego Towarzystwa Mykologicznego. Autorka książek popularnonaukowych. Orędowniczka powstania mykoteki i Muzeum Historii Naturalnej. Wyróżniona w konkursie Popularyzator Nauki w 2019 roku przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Naukowo zainteresowana interakcjami grzybów z innymi organizmami.

                    Znajdź swojego konsultanta oświatowego

                    862c5bc8ca195480735d959e26fc1e837a52be26.png

                    Sprawdź NOWY Generator Zadań od Wydawnictwa MAC Edukacja!

                    Sprawdź
                    Mask Group 129@2x.png