Przygotowani do zmian – gotowi na przyszłość
Profil Absolwenta
To dokument określający kompetencje, postawy i umiejętności, jakie powinni posiadać uczniowie po zakończeniu danego etapu edukacyjnego.
Jest kompasem dla polskiej edukacji, który wskazuje:
- uczniom: po co się uczą?
- nauczycielom: jakie wartości, jakie kompetencje i jaka wiedza powinny być w centrum ich uwagi?
- rodzicom: czego uczą się ich dzieci?
Główne założenia Reformy26 „Kompas Jutra”
Planowane zmiany w polskiej szkole to korzyści dla uczniów, nauczycieli i rodziców:
- Lepsze rozumienie świata
- Praca zespołowa i projektowa
- Doświadczenia edukacyjne
- Rozwój sprawczości
- Wykorzystywania wiedzy w praktyce
- Dobrostan nauczycieli i uczniów
- Zdrowie, bezpieczeństwo, patriotyzm
- Ocenianie motywujące
- Większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli
- Nowa, przejrzysta i spójna podstawa programowa
Kierunki zmian w podstawach programowych Pracom nad podstawami przyświecały następujące idee:
Wspólny fundament i spójność
Część ogólna podstawy programowej jako baza dla wszystkich przedmiotów.
Głębokie uczenie się i stosowanie wiedzy
Nowa podstawa ma stworzyć uczniom okazje do stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w rozwiązywaniu realnych problemów, także poza szkołą.
Urealniony zakres treści
Zakres efektów uczenia się jest adekwatny do potrzeb uczniów oraz możliwy do zrealizowania w szkole.
Kompetencje przekrojowe w przedmiotowych efektach uczenia się
Jasne oczekiwania i standardy w zakresie rozwoju kompetencji przekrojowych i sprawczości.
Doświadczenia edukacyjne
Gwarancja dla wszystkich uczniów na zdobycie doświadczeń edukacyjnych, które wzmacniają sprawczość.
Połączenie podstawy z wymaganiami egzaminacyjnymi
Nowa podstawa opisana językiem efektów uczenia będzie listą wymagań egzaminacyjnych.
Nowa struktura podstaw programowych w każdym przedmiocie
Główne elementy podstaw programowych to:
- Cele przedmiotu
- Specyfika i struktura przedmiotu
- Efekty uczenia się
- Wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych
- Warunki realizacji przedmiotu, w tym szczególnie istotne zasady nauczania
- Dodatkowe moduły tematyczne w poszczególnych przedmiotach (np. moduł klimatyczny, filozoficzny, finansowy, medialny, kulturowy)
Projekty podstaw programowych i konsultacje społeczne
Prace nad nową podstawą programową trwają od 2024 roku – w tym czasie:
- Przeprowadzono 24 000 ankiet wśród nauczycieli na temat potrzebnych zmian w edukacji.
- Zorganizowano 700 spotkań z nauczycielami w całej Polsce
- Powołano 22 zespoły przedmiotowe, które pracowały nad nowymi podstawami programowymi.
- Ponad 200 ekspertów przygotowało projekty nowych podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej.
- Przygotowano 22 projekty podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej w oparciu o ramowe plany nauczania.
Od 19 listopada do 18 grudnia 2025 r. MEN prowadzi konsultacje publiczne projektów podstaw programowych dla przedszkoli oraz szkoły podstawowej.
Kalendarz wprowadzanych zmian

Nowe przedmioty i nowa siatka godzin
| Przedmiot | Klasa 1 | Klasa 2 | Klasa 3 | Klasa 4 | Klasa 5 | Klasa 6 | Klasa 7 | Klasa 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Edukacja wczesnoszkolna | 21 | 21 | 21 | |||||
| Język polski | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
| Matematyka | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||
| Język obcy I | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
| Przyroda | 3 | 3 | 3 | |||||
| Historia | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
| ZPT | 2 | 2 | 2 | |||||
| Muzyka | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
| Plastyka | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
| Informatyka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
| Edukacja obywatelska | 1 | 1 | ||||||
| Biologia | 2 | 1 | ||||||
| Geografia | 2 | 1 | ||||||
| Fizyka | 1 | 2 | ||||||
| Chemia | 1 | 2 | ||||||
| Język obcy II | 2 | 2 | ||||||
| EDB | 1 | |||||||
| Religia/Etyka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Wsparcie przygotowane przez MAC Edukacja
Zobacz materiały, które przygotowujemy dla szkół podstawowych w związku z nową Reformą26:
Pełna oferta edukacyjna dla klasy 4 wraz z kompletnym zestawem nauczycielskim
Materiały dostosowane do nowych podstaw programowych – podręczniki, zeszyty ćwiczeń, publikacje dodatkowe oraz gotowa dokumentacja, scenariusze zajęć do każdej lekcji wraz z kartami pracy.
Kompleksowe rozwiązania cyfrowe dostępne na platformie MAC Stref@
Gotowe materiały dla nauczyciela do pobrania, atrakcyjne zasoby multimedialne, wygodne aplikacje (generator zadań, diagnoza przedmiotowa, MAC Plus).
E-konferencje i webinary przedmiotowe
Praktyczne spotkania online z ekspertami edukacyjnymi oraz autorami podręczników dotyczące reformy „Kompas Jutra” i zmian w podstawach programowych.
Aktualne informatory i przewodniki po zmianach w edukacji
Materiały o każdym etapie reformy – zawsze na czas, na bieżąco, w przystępnej i krótkiej formie.