Przygotowani do zmian – gotowi na przyszłość

  • Bezpiecznie przejdź przez Reformę26 z MAC Edukacja

    Jesteśmy na bieżąco z aktualnościami oświatowymi, wspieramy nauczycieli i dyrektorów w ich codziennej pracy, dostarczamy placówkom praktyczne rozwiązania zgodne z założeniami Reformy26 „Kompas Jutra”.

    Zobacz, co przygotowaliśmy!

    • Profil absolwenta i absolwentki
    • Główne założenia Reformy26 „Kompas Jutra”
    • Kierunki zmian w podstawach programowych
    • Nowa struktura podstaw programowych w każdym przedmiocie
    • Projekty podstaw programowych i konsultacje społeczne
    • Kalendarz planowanych zmian, czyli „reforma krocząca”
    • Nowe przedmioty i nowa siatka godzin
    • Wsparcie przygotowane przez MAC Edukacja
    nauczyciel_wrzesien26.png
    06_home_slider_bg.png
01/01

Profil Absolwenta

To dokument określający kompetencje, postawy i umiejętności, jakie powinni posiadać uczniowie po zakończeniu danego etapu edukacyjnego.
Jest kompasem dla polskiej edukacji, który wskazuje:

 

  • uczniom: po co się uczą?
  • nauczycielom: jakie wartości, jakie kompetencje i jaka wiedza powinny być w centrum ich uwagi?
  • rodzicom: czego uczą się ich dzieci?
     

 

 

edb93632af78950e4f9563d2894077756c2f487d.png
grafiki podstrona 4-8-04 (1).png

Główne założenia Reformy26 „Kompas Jutra”

Planowane zmiany w polskiej szkole to korzyści dla uczniów, nauczycieli i rodziców:

  • Lepsze rozumienie świata
  • Praca zespołowa i projektowa
  • Doświadczenia edukacyjne
  • Rozwój sprawczości
  • Wykorzystywania wiedzy w praktyce
  • Dobrostan nauczycieli i uczniów
  • Zdrowie, bezpieczeństwo, patriotyzm
  • Ocenianie motywujące
  • Większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli
  • Nowa, przejrzysta i spójna podstawa programowa

Kierunki zmian w podstawach programowych

Pracom nad podstawami przyświecały następujące idee:
weryfikacja.svg

Wspólny fundament i spójność

Część ogólna podstawy programowej jako baza dla wszystkich przedmiotów.

weryfikacja.svg

Głębokie uczenie się i stosowanie wiedzy

Nowa podstawa ma stworzyć uczniom okazje do stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w rozwiązywaniu realnych problemów, także poza szkołą.

weryfikacja.svg

Urealniony zakres treści

Zakres efektów uczenia się jest adekwatny do potrzeb uczniów oraz możliwy do zrealizowania w szkole.

weryfikacja.svg

Kompetencje przekrojowe w przedmiotowych efektach uczenia się

Jasne oczekiwania i standardy w zakresie rozwoju kompetencji przekrojowych i sprawczości.

weryfikacja.svg

Doświadczenia edukacyjne

Gwarancja dla wszystkich uczniów na zdobycie doświadczeń edukacyjnych, które wzmacniają sprawczość.

weryfikacja.svg

Połączenie podstawy z wymaganiami egzaminacyjnymi

Nowa podstawa opisana językiem efektów uczenia będzie listą wymagań egzaminacyjnych.

Nowa struktura podstaw programowych w każdym przedmiocie

Główne elementy podstaw programowych to:

  • Cele przedmiotu
  • Specyfika i struktura przedmiotu
  • Efekty uczenia się
  • Wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych
  • Warunki realizacji przedmiotu, w tym szczególnie istotne zasady nauczania
  • Dodatkowe moduły tematyczne w poszczególnych przedmiotach (np. moduł klimatyczny, filozoficzny, finansowy, medialny, kulturowy)
3ab8fb50f5839c98350cfd5623447327de49a639.png
ebf73181a7b56c460ca25f9cd1ec0e653634e7d4.png

Projekty podstaw programowych i konsultacje społeczne

Prace nad nową podstawą programową trwają od 2024 roku – w tym czasie:

  • Przeprowadzono 24 000 ankiet wśród nauczycieli na temat potrzebnych zmian w edukacji.
  • Zorganizowano 700 spotkań z nauczycielami w całej Polsce
  • Powołano 22 zespoły przedmiotowe, które pracowały nad nowymi podstawami programowymi.
  • Ponad 200 ekspertów przygotowało projekty nowych podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej.
  • Przygotowano 22 projekty podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej w oparciu o ramowe plany nauczania.

Od 19 listopada do 18 grudnia 2025 r. MEN prowadzi konsultacje publiczne projektów podstaw programowych dla przedszkoli oraz szkoły podstawowej.

Kalendarz wprowadzanych zmian

Nowe przedmioty i nowa siatka godzin



Przedmiot Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 4 Klasa 5 Klasa 6 Klasa 7 Klasa 8
Edukacja wczesnoszkolna212121
Język polski55555
Matematyka44444
Język obcy I33333
Przyroda333
Historia12222
ZPT222
Muzyka1111
Plastyka1111
Informatyka11111
Edukacja obywatelska11
Biologia21
Geografia21
Fizyka12
Chemia12
Język obcy II22
EDB1
Religia/Etyka11111

Wsparcie przygotowane przez MAC Edukacja

    Zobacz materiały, które przygotowujemy dla szkół podstawowych w związku z nową Reformą26:

    Zobacz szczegóły

    Pełna oferta edukacyjna dla klasy 4 wraz z kompletnym zestawem nauczycielskim

    Materiały dostosowane do nowych podstaw programowych – podręczniki, zeszyty ćwiczeń, publikacje dodatkowe oraz gotowa dokumentacja, scenariusze zajęć do każdej lekcji wraz z kartami pracy.

    Zobacz szczegóły

    Kompleksowe rozwiązania cyfrowe dostępne na platformie MAC Stref@

    Gotowe materiały dla nauczyciela do pobrania, atrakcyjne zasoby multimedialne, wygodne aplikacje (generator zadań, diagnoza przedmiotowa, MAC Plus).

    Zobacz szczegóły

    E-konferencje i webinary przedmiotowe

    Praktyczne spotkania online z ekspertami edukacyjnymi oraz autorami podręczników dotyczące reformy „Kompas Jutra” i zmian w podstawach programowych.

    Zobacz szczegóły

    Aktualne informatory i przewodniki po zmianach w edukacji

    Materiały o każdym etapie reformy – zawsze na czas, na bieżąco, w przystępnej i krótkiej formie.

    Chcesz się spotkać i omówić zmiany z naszym konsultantem?