Organizując kształcenie na odległość, dyrektor szkoły ma obowiązek ustalić w uzgodnieniu z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce.
Pracując z uczniem w ramach kształcenia na odległość, nauczyciel powinien szczególną uwagę zwrócić na poniższe aspekty:
• motywowanie ucznia,
• precyzyjne określanie wymaga i stawianych celów nauczania - typowa forma tej prezentacji to: „Po ukończeniu tej lekcji będziesz potrafił...",
• nawiązanie – o ile jest to możliwe - do poznanej wcześniej wiedzy, -
• przestrzeganie zasady, by zasób nowej wiedzy był dostosowany do specyfiki nauczania na odległość, uwzględniając możliwości multimedialnego przekazu, mając na uwadze zwięzłość, sekwencyjność, uporządkowanie i atrakcyjność przekazywanych treści,
• wspieranie uczących się tak, aby uczeń mógł samodzielnie pracować, dzięki zastosowaniu odpowiedniej liczby ilustracji, przykładów, antyprzykładów, studiów przypadku, r-prezentacji graficznych, analogii, technik pamięciowych oraz dyskusji czy debat,
• zachęcanie ucznia do aktywności - wiedza „w działaniu" jest łatwiej przyswajalna niż statyczne zapamiętywanie, jej urzeczywistnienie na-stępuje m.in. poprzez dyskusje, prace grupowe, nauczanie przez problemy, studia przypadków, webquesty,
• dostarczanie informacji zwrotnej pozwalającej na samoocenę postępów w nauce - pamiętaj o wskazówkach, jakie nauczyciel daje uczącym się podczas rozwiązywania zadań.
Kształcenie na odległość umożliwia nie tylko bieżące udostępnianie ocen uczącym się w e-dzienniku ale również monitorowanie przez nauczyciela postępów zarówno całej grupy, jak i każdego ucznia indywidualnie. W zasadach oceniania opracowanych przez nauczyciela należy dokładnie opisać:
1) Co będzie oceniane?
2) Kiedy będzie ocenianie?
3) Jaka jest ranga poszczególnych ocenianych aktywności?
4) W jakiej formie zostanie przekazana informacja zwrotna?
Jeżeli chodzi o formę i sposób oceniania, to kształcenie na odległość dostarcza wielu możliwości oceny (indywidualnej, grupowej czy nawet samooceny), do których należą m.in.:
• ocena wypowiedzi na forach dyskusyjnych,
• ocena zadania,
• ocena eseju,
• ocena projektu,
• ocena case study,
• ocena testu.
Ważne.
Uczniowie i rodzice będą informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach przez dziennik elektroniczny.
Roman Lorens