Organizując  kształcenie na odległość, dyrektor szkoły ma obowiązek ustalić w uzgodnieniu z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce.
Pracując z uczniem w ramach kształcenia na odległość, nauczyciel powinien szczególną uwagę zwrócić na poniższe aspekty:
•	motywowanie ucznia, 
•	precyzyjne określanie wymaga i stawianych celów nauczania -  typowa forma tej prezentacji to: „Po ukończeniu tej lekcji będziesz potrafił...",
•	nawiązanie – o ile jest to możliwe -  do poznanej wcześniej wiedzy, -
•	przestrzeganie zasady, by zasób nowej wiedzy był dostosowany do specyfiki nauczania na odległość, uwzględniając możliwości multimedialnego przekazu, mając na uwadze zwięzłość, sekwencyjność, uporządkowanie i atrakcyjność przekazywanych treści,
•	wspieranie uczących się tak, aby  uczeń mógł samodzielnie pracować,  dzięki zastosowaniu odpowiedniej liczby ilustracji, przykładów, antyprzykładów, studiów przypadku, r-prezentacji graficznych, analogii, technik pamięciowych oraz dyskusji czy debat,
•	zachęcanie ucznia do aktywności - wiedza „w działaniu" jest łatwiej przyswajalna niż statyczne zapamiętywanie, jej urzeczywistnienie na-stępuje m.in. poprzez dyskusje, prace grupowe, nauczanie przez problemy, studia przypadków, webquesty, 
•	dostarczanie informacji zwrotnej pozwalającej na samoocenę postępów w nauce - pamiętaj o wskazówkach, jakie nauczyciel daje uczącym się podczas rozwiązywania zadań.
Kształcenie na odległość umożliwia nie tylko bieżące udostępnianie ocen uczącym się w e-dzienniku  ale również monitorowanie przez nauczyciela postępów zarówno całej grupy, jak i każdego ucznia indywidualnie. W zasadach oceniania opracowanych przez nauczyciela należy dokładnie opisać:
1)	Co będzie oceniane?
2)	Kiedy będzie ocenianie?
3)	Jaka jest ranga poszczególnych ocenianych aktywności?
4)	W jakiej formie zostanie przekazana informacja zwrotna?
Jeżeli chodzi o formę i sposób oceniania, to kształcenie na odległość dostarcza wielu możliwości oceny (indywidualnej, grupowej czy nawet samooceny), do których należą m.in.:
•	ocena wypowiedzi na forach dyskusyjnych,
•	 ocena zadania,
•	 ocena eseju,
•	 ocena projektu,
•	 ocena case study,
•	ocena testu.
Ważne.
Uczniowie i rodzice będą informowani  o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach przez dziennik elektroniczny.
                              
                              
                                  Roman Lorens