Nauka programowania w klasach 1-3

o konferencji


Jak realizować proponowaną podstawę programową kształcenia informatycznego?

Wśród zmian zapowiedzianych przez MEN znalazło się wdrożenie nauki programowania od najmłodszych lat. Zmiany spowodują, że elementem powszechnego kształcenia informatycznego stanie się umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku. Co czeka nauczycieli w związku z zapowiedzianymi zmianami? Zapraszamy na e-konferencję z prof. Maciejem M. Sysło – wykładowcą akademickim kierunków związanych z informatyką.

Wyłącznie w dniu premiery:

  • Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
  • Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem 

pytania i odpowiedzi eksperta


24.11.2016
17:16
Pytanie:

Dobry wieczór! Mam pytanie odnośnie wprowadzania programowania do klas 1-3. Czy jest jakikolwiek podręcznik, który przybliża sposoby pracy z dziećmi nad programowaniem? Jakimi narzędziami posługiwać się, żeby lekcja informatyki wychodziła naprzeciw oczekiwaniom dzieci? Jak wyjść naprzeciw podstawie programowej? Dotychczas spotkałam się z książką "Hello, Ruby. Programowanie dla dzieci", która skupia się na rozwijaniu kreatywnego i logicznego myślenia. Jakie książki poleciłby Pan dla dzieci ze wczesnej szkoły podstawowej? Z pozdrowieniami, KatarzynaKrycka
Katarzyna Krycka

Odpowiedź:

Pojawia się wiele książek dotyczących programowania, wiele z nich ma nawet w tytule "... dla dzieci". Zajrzałem do jednej z nich a tam: "Jest to książka dla każdej osoby zainteresowanej programowaniem komputerów, niezależnie od tego, czy jest dzieckiem, czy też dorosłym, który w tej dziedzinie stawia pierwsze kroki." Wszystkie rozwijają kreatywność i logiczne myślenie. Podobnie, jak każda książka o matematyce rozwija logiczne myślenie (matematyczne). Odpowiem tylko na ostatnie pytanie ... pytaniem: czy do nauki programowania jest potrzebna książka? Dzieci "z wczesnej szkoły podstawowej" mogą mieć kłopoty z czytaniem książek, a mogą znakomicie bawić się rozwiązując łamigłówki z Godziny Kodowania (http://godzinakodowania.pl), podobnie w wielu innych środowiskach. Jeśli zaś chodzi o podręcznik do informatyki, to programowanie powinno w nim być elementem kształcenia informatycznego i podobnie, powinno być rozwijane nie przez czytanie czy studiowanie podręcznika.
prof. Maciej M. Sysło

24.11.2016
17:18
Pytanie:

Czy zostały ściśle określone i jakie są wymagania w zakresie programowania dla uczniów na poszczególnych etapach kształcenia?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Tak, nowa podstawa określa zakres umiejętności, głównie przez odniesienie do problemów, które uczniowie powinni umieć rozwiązywać. Pamiętajmy, język programowania i samo programowanie to (tylko) narzędzie w procesie rozwiązywania problemów z pomocą komputerów. Szczegółowe rozpisanie zapisów z podstawy jest oczekiwane w nauczycielskich programach nauczania.
prof. Maciej M. Sysło

24.11.2016
17:36
Pytanie:

Witam, mam pytanie do pana profesora. Pracuję w szkole wiejskiej, od kilkunastu lat uczę informatyki. Od początku na tych samych komputerach. Prośba o wymianę sprzętu (który ciągle się "zawiesza" ze starości) trafia w próżnię. Ciągle słyszymy, że nie ma na to pieniędzy. Proszę mi odpowiedzieć, jak w takiej sytuacji mam uczyć programowania? Jak można wymagać realizacji podstawy programowej kiedy nie ma sprzętu. Każdy uczeń ma (według rozporządzeń MEN) mieć podczas zajęć dostęp do komputera. U nas są klasy gdzie część dzieci siedzi po dwoje przy stanowisku. Na pisma interweniujące w tej sprawie do samorządu otrzymujemy odpowiedź- brak środków. Polska szkoła będzie zawsze na końcu, bo nie ma pieniędzy na szkolenia nauczycieli i sprzęt dla uczniów.
Agnieszka Dmowska

Odpowiedź:

Jest wiele prawdy, w tym co Pani pisze. Nie zajmuję się jednak polityką, i nie mam recepty na Pani bolączki. Zajmuję się sprawami merytorycznymi - "miękkimi" i to instytucje prowadzące szkoły (począwszy od MEN, a kończąc na samorządach) powinny zapewnić możliwość realizacji podstawy programowej, która będzie przyjęta przez MEN. Ja walczę o podstawę, nie od dzisiaj, od zawsze. Słyszę często na spotkaniach z nauczycielami, że fundusze na szkolenia nauczycieli i sprzęt są w samorządach. Taki jest obecnie model finansowania potrzeb szkół. Miejmy nadzieję, że nowa podstawa z programowaniem wymusi inwestycje w sprzęt, podobnie jak działania Ministerstwa Cyfryzacji mają zapewnić dostęp wszystkich szkół do szerokopasmowego Internetu. Proponuję zainteresować się programem 3.2, adresowanym do szkół wiejskich.
prof. Maciej M. Sysło

24.11.2016
18:22
Pytanie:

Dobry wieczór! Jestem wychowawcą klasy I. Byłam już na Trzech szkoleniach z programowania. Informatyki uczy informatyk. Czy programowanie będzie włączone do godziny informatyki? Czy nie będąc informatykiem będę mogła uczyć programowania? Grażyna Kurpiel
Grażyna Kurpiel

Odpowiedź:

W nowej podstawie programowej, programowanie jest częścią zajęć z informatyki (nazwa przedmiotu również w 1-3). Nie widziałem podstaw innych przedmiotów, wątpię jednak, by pojawiły się w nich elementy programowania. Osobiście uważam, że informatyki w 1-3 powinien uczyć nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, to powinny być zajęcia zintegrowane z wszystkimi innymi aktywnościami uczniów. Pracujemy nad modułem kształcenia/doskonalenia/przygotowania informatycznego dla nauczycieli z 1-3.
prof. Maciej M. Sysło

24.11.2016
20:23
Pytanie:

Dobry wieczór, Czy jest dostępny podręcznik, który przybliża zagadnienia z programowania, a który jest zatwierdzony przez Ministerstwo? Jak wyjść naprzeciw zmianom w Podstawie Programowej z zajęć komputerowych - informatyki?
Katarzyna Krycka

Odpowiedź:

Nie znam takiego podręcznika. W kilku podręcznikach dla 1-3 (zatwierdzonych do zajęć komputerowych) widziałem elementy Logo, Scratcha, Baltiego, ale nie widziałem jeszcze podręcznika, który uwzględniałby nową podstawę programową.
prof. Maciej M. Sysło

24.11.2016
21:52
Pytanie:

W klasach początkowych jest jedna godzina informatyki w tygodniu, a w gimnazjum 2 godziny na cały etap(3 lata) jak się to ma do nauki, czy nie lepiej w klasach początkowych uczyć podstaw obsługi, a w klasach starszych więcej godzin z programowania?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Według informacji na dzień dzisiejszy, przez wszystkie 11 lat w szkole, poza ostatnia klasą maturalną, będzie po jednej godzinie informatyki. Przepraszam, ale osobiście proponuję nie "uczyć podstaw obsługi" w żadnej klasie - uczmy celowego korzystania. Decyzję, jak rozłożyć akcenty w nauce informatyki, podejmować będą nauczyciele, tego podstawa nie narzuca. Podstawa nie jest dla poszczególnych klas, tylko na etapy edukacyjne.
prof. Maciej M. Sysło

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.