Moduł VIII – Matematyka w kosmosie – podróż do gwiazd
W czasie trwania projektu placówka realizuje kierunek polityki MEN:
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu – ćwiczenia fizyczne i podnoszenie sprawności, jako wymóg dla astronautów;
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych – rozwijanie szacunku dla pracy naukowej;
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli – korzystanie z nowoczesnych technologii w trakcie realizacji zajęć;
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych – pokazanie związku matematyki z nauką o kosmosie.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje społeczne i obywatelskie.
Opis: nauczyciel/nauczycielka przeprowadza zajęcia w oparciu o scenariusz i materiały zamieszczone w module. W trakcie realizacji lekcji uczniowie i uczennice poprzez tworzenie klasowe notatki uczą się współpracy, słuchania siebie nawzajem i szanowania zdania rówieśników. Lekcja jest okazją na zaciekawienie uczniów i uczennic tematyką kosmosu jako otaczającej nas przestrzeni oraz na poszerzanie wiedzy o wszechświecie. W trakcie zajęć uczniowie dowiadują się, że matematyka jest uniwersalnym językiem naukowców i dzięki niej mogą opisać i przewidzieć zjawiska kosmiczne.
Efekt finalny do zaprezentowania celem uzyskania imiennego certyfikatu dla nauczyciela za wykonanie modułu: zaprojektowanie i wykonaniu modelu rakiety kosmicznej. Zadaniem dodatkowym jest wykonanie modelu Układu Słonecznego.