Podcasting w edukacji

10 mar 2020

Podcasting forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, zazwyczaj w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS

Podcasting forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, zazwyczaj w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS1.

Nazwa wzięła się z połączenia słów iPod - odtwarzacz muzyczny firmy Apple i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Pierwszy pomysł dotyczący wykorzystania technologii RSS publikacji treści audio i wideo zrodził się w początkach 2000 roku, ale  prawdziwy boom nastąpił dopiero w latach 2004 – 2005.  Do słuchania podkastów wystarczy w zupełności komputer, choć oczywiście można ich słuchać na przenośnych odtwarzaczach mp3.

Aby korzystać z podkastów należy  zainstalować oprogramowanie pobierające i katalogujące transmisje na podstawie informacji zawartych w publikowanych razem z podkastami plikach RSS. Aby uprościć tę procedurę pobieranie, coraz częściej na stronach internetowych publikowane są bezpośrednie linki do podkastów.

                                                        

1 Really Simple Syndication to formaty sieciowe, oparte na języku XML służących do publikacji często zmieniających się treść , takich jak wpisy blogów, wiadomości. Dokument RSS, często zwany "kanałem", zazwyczaj zawiera streszczoną formę wiadomości ze skojarzonej strony WWW lub jej pełny tekst. RSS umożliwia użytkownikom automatyczne bycie na bieżąco z treścią ulubionych serwisów sieciowych. Umieszczony na serwerze plik w formacie RSS można subskrybować w specjalnym czytniku RSS, zarówno w samodzielnym programie, jak i we wtyczce do przeglądarki internetowej, a także w niektórych programach pocztowych. Użytkownik pobiera nagłówki wiadomości (tytuły i krótkie opisy) i może wczytać interesujące go informacje ze strony WWW. RSS daje możliwość jednoczesnego abonowania wielu źródeł informacji i przeglądania nagłówków oraz czytania wiadomości w jednym programie, bez konieczności odwiedzania poszczególnych stron. Ponieważ specyfikacja RSS 2.0 pozostaje własnością Uniwersytetu Harvarda i nie jest już rozwijana, a zawiera błędy i niejasności (np. brak obsługi HTML w treści wpisów), opracowano następcę RSS

2.0 pod nową nazwą – Atom.

Zob.: http://pl.wikipedia.org/wiki/Really_Simple_Syndication Odczyt 17.10.2019

Podkast może mieć formę nieformalnego błoga, profesjonalnej audycji radiowej, kursu językowego lub hobbystycznego albo odcinków historii czytanej przez lektora. Prezydent USA George W. Bush publikował swoje sobotnie przemówienia w formie podkastów; swoje podkasty publikują wielkie korporacje medialne takie jak CNN oraz BBC. Uczelnie Berkeley i Stanford udostępniają w formie podkastów wybrane wykłady, muzykę i audycje radia studenckiego[1].

Podkasting zaczyna zatem zdobywać swoje miejsce w edukacyjnej rzeczywistości. O jego zwiększającej się popularności świadczy fakt, że to odbiorca decyduje, kiedy, i ile razy zechce wysłuchać podkastu.Potencjał podkastingu może być wykorzystany do przekazywania: 

  • - treści dydaktycznych,
  • - wykładów znanych i cenionych naukowców,
  • - wiadomości i transmisji z koncertów i wydarzeń sportowych.

Podkasting stawiając dopiero pierwsze, nieśmiałe kroki na gruncie edukacji, będzie zyskiwał coraz więcej sojuszników zwłaszcza wśród pokolenia „cyfrowych tubylców”. Dla młodego pokolenia, technologia informacyjna i komunikacyjna to element zarówno życia, jak i narzędzie edukacji.

Jak będzie skala zastosowania podkastingu w edukacji zależy tylko i wyłącznie od nauczycieli, wszak odbiorcy są w pełni gotowi na przyjęcie tej innowacji. Opracowanie podkastu wymaga nie tylko  dodatkowej pracy od nauczyciel, ale również refleksji, że nie każdy materiał można w takiej formie  opracować.  Pewne przedmioty jak chociażby języki obce czy historia, są wręcz stworzone do opracowania ich w formie podkastu, inne, jak chociażby zajęcia z plastyki z całą pewnością nie.

 

Podkasting jest jednak doskonałym sposobem uatrakcyjnienia zajęć, gdyż: 

  • - bardzo wielu uczniów używa przenośnych odtwarzaczy mp 3, a praktycznie wszyscy posiadają telefony komórkowe wyposażone w funkcję odtwarzani plików audio,
  • - produkcja podkastów jest coraz mniej czasochłonna i niedroga,
  • - słuchanie podkastów staje się modne.

Istnieją również specjalne strony internetowe umożliwiające nie tylko pobieranie, ale i dodawanie własnych podkastów:

  • - Polskie Podkasty - każdy użytkownik, może dodać swój podkcast do katalogu. Zgłoszenie jest bezpłatne. Również za darmo można słuchać znajdujących się w katalogu podcastów.

Opracowanie własne.

Źródło: https://polskiepodcasty.pl/

  • - Polskie Radio Podcast - strona Polskiego Radia o podcastingu. Zawiera ogólne informacje o podcastach - jak je ściągać i tworzyć, informacje o przydatnym oprogramowaniu, a także zbiór m.in. podkastów edukacyjnych

 

Opracowanie własne.

Źródło: http://www.polskieradio.pl/podcasting/show/?nr=14&nameradiowe_polecan

 

  • - Glosa o nowych książkach - witryna podcastu o rynku książek w Polsce i na świecie.

Źródło: http://www.glosa.info/

Warto także zauważyć, że w sklepie Google Play znajdziemy aplikację Spotify. A jej pełna nazwa to ” Spotify — muzyka i podcasty”. Nic dziwnego zatem , że serwis rozszerzył obsługę poza strumieniowanie samej muzyki – wszak podcasty robią się coraz popularniejsze, również w Polsce. 

Według badań firmy Voxnest, Spotify jest wiodącą platformą podcastów w Polsce, a społeczność ich słuchaczy rośnie o 300% w skali rok do roku. Oznacza to, że Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie. Wzrosty sięgają 40% w skali miesiąc do miesiąca. Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy, rośnie także katalog dostępnych tytułów i pojawiają się nowi twórcy

Poniżej dziesiątka najczęściej słuchanych przez Spotify podcastów. Dane dotyczą kwietnia 2019 roku, a podaję je za: https://www.tabletowo.pl/top-10-najpopularniejsze-polskiepodcasty-w-spotify/

  1. - Kryminatorium
  2. - Imponderabilia
  3. - Dwóch typów podcast
  4. - Polimaty 2
  5. - 7 metrów pod ziemią
  6. - Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS
  7. - Ja i moje przyjaciółki idiotki
  8. - Speak English now Podcast through Mini Stories
  9. - Zabójcze opowieści
  10. - WNOP: Więcej niż oszczędzanie pieniędzy

 

 

Roman Lorens

Specjalista prawa oświatowego, 

trener, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, wieloletni wykładowca.

 

 

[1] Podaję za: http://pl.wikipedia.org/wiki/Podcasting Odczyt 17.10.2019