Przedszkole realizuje kierunki polityki oświatowej MEN:
1. przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
2. promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów;
3. profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień;
4. promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej;
5. wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Rozwijanie czytelnictwa:
- systematyczne rozpoczynanie lub kończenie zajęć czytaniem opowiadania, bajki terapeutycznej lub wiersza o emocjach;
- wykorzystywanie treści literackich jako punktu wyjścia do rozmów o emocjach i analizowania postaw bohaterów;
- kształcenie umiejętności aktywnego słuchania i odtwarzania treści w kolejności chronologicznej;
- wzbogacanie słownictwa dzieci o pojęcia związane z emocjami, relacjami i wartościami;
- rozwijanie ekspresji twórczej poprzez ilustracje, dramy i inscenizacje inspirowane literaturą;
- odgrywanie scenek z książek w celu lepszego zrozumienia postaw i emocji bohaterów;
- organizowanie kącika książki Małego Misia z literaturą o emocjach;
- dobór utworów literackich promujących postawy prospołeczne, szacunek, empatię i troskę o zdrowie psychiczne;
- wykorzystanie nowoczesnych technologii – odtwarzanie nagrań opowiadań czytanych przez Macieja Barańskiego z poprzednich edycji projektu [KLIKNIJ].
Opis: Mały Miś poprzez opowiadania i wiersze wprowadza dzieci w świat emocji. Głównym celem modułu jest kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie z nimi. Nauczyciele w ramach projektu tworzą wspólnie bazę zabaw/ćwiczeń służących do pracy z emocjami. Zajęcia można przeprowadzić jako 5 spotkań (tematyka tygodniowa w przedszkolu) lub proponowane zabawy wplatać w zajęcia w trakcie roku szkolnego.
Efekt końcowy do zaprezentowania w celu uzyskania przez nauczyciela imiennego certyfikatu za wykonanie modułu:
zdjęcie prac plastycznych wykonanych przez dzieci na temat emocji. Przykłady prac: kolaże „Mój świat emocji” (zdjęcia, obrazki z gazet, naklejki), plakat grupowy „Mapa uczuć” lub „Drzewo emocji”. W ramach fotorelacji Uczestnik nie może przesyłać zdjęć z wizerunkami dzieci. Nie może także publikować zdjęć z wizerunkami dzieci na grupie facebookowej organizatora projektu „Misiowe inspiracje”.