Przedszkole realizuje kierunki polityki oświatowej MEN:
1. kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym;
2. szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
3. promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów;
4. profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień;
5. promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej;
6. wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia.
Wiodące kompetencje kluczowe:
• kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
• kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
• kompetencje obywatelskie;
• kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Rozwijanie czytelnictwa:
• wcielanie się dzieci w rolę małych nauczycieli przygotowujących prezentacje na wybrane przez siebie tematy;
• prezentowanie ulubionej książki lub bajki związanej z tematem wystąpienia;
• wspólne oglądanie ilustracji i czytanie fragmentów przez nauczyciela;
• dzielenie się czytelniczymi zainteresowaniami i zachęcanie rówieśników do sięgania po książki;
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się i prezentowania treści przed grupą;
• poszerzanie wiedzy o świecie w oparciu o literaturę dziecięcą i popularnonaukową.
Opis: W ramach modułu „Dzieci uczą dzieci” przedszkolaki wcielają się w rolę małych nauczycieli. Chętne dzieci mają możliwość zaprezentowania swoim rówieśnikom tematów, którymi się interesują – mogą to być np. kosmos, dinozaury, zwierzęta, pojazdy, rośliny czy postacie z bajek. Dziecko samodzielnie (z pomocą rodzica lub nauczyciela) przygotowuje krótką prezentację, opowiada o wybranym zagadnieniu, pokazuje przyniesione materiały, a nawet prowadzi minizajęcia dla grupy. Integralną częścią każdego wystąpienia jest prezentacja ulubionej książki lub bajki związanej z tematem. Dzieci przynoszą swoje książeczki, opowiadają o nich, pokazują ilustracje, a czasem nawet czytają fragmenty – samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. W ten sposób dzielą się nie tylko wiedzą, ale i czytelniczymi fascynacjami, zachęcając kolegów i koleżanki do sięgania po książki. Moduł rozwija ideę peer learningu (czyli uczenia się od rówieśników) oraz czytania rówieśniczego – dzieci uczą dzieci, pokazując, że każdy może być ekspertem i czytelnikiem.
Efekt końcowy do zaprezentowania w celu uzyskania przez nauczyciela imiennego certyfikatu za wykonanie modułu: zdjęcie plakatu lub ilustracji przygotowanych przez dzieci do wystąpień; skan z albumu grupowego „Mali nauczyciele” z rysunkami dzieci i zdjęciami książek, które prezentowały. W ramach fotorelacji Uczestnik nie może przesyłać zdjęć z wizerunkami dzieci. Nie może także publikować zdjęć z wizerunkami dzieci na grupie facebookowej organizatora projektu „Misiowe inspiracje”
Wychowanie przedszkolne
Moduł III - Dzieci uczą dzieci
02 / 12 / 2025 | 00:00
Szczegóły
Poziom nauczania
Wychowanie przedszkolne
Temat
Moduł III - Dzieci uczą dzieci
Czas na realizację modułu
od 02.12.2025, godz. 00:00
do 31.01.2026, godz. 23:55
Pliki do pobrania
Aby otrzymać dostęp do poniższych materiałów, wypełnij formularz zgłoszeniowy do projektu, jako zalogowany użytkownik serwisu.
Materiały niezbędne do wykonania modułu
Pobierz