Jak rozwijać myślenie matematyczne uczniów - łamigłówki i zagadki w edukacji wczesnoszkolnej

o konferencji


Zagadki i łamigłówki to najlepszy sposób na naukę matematyki poprzez zabawę. Przyczyniają się do kształtowania takich operacji myślowych jak analiza, synteza czy  porównywanie. Co najważniejsze odgadywanie i rozwiązywanie ich sprawia uczniom wiele radości, ale i satysfakcji!

Zagadki i łamigłówki nie tylko bawią, ale przede wszystkim przyczyniają się do poznawania świata  liczb, równań i działań. Rozwijają myślenie, umiejętności twórcze,  skłaniają do obserwacji otaczającego nas świata.

O tym jak rozwijać myślenie matematyczne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej opowie nasz ekspert - Monika Czajkowska.

Zapraszamy!

pytania i odpowiedzi eksperta


22.02.2018
12:36
Pytanie:

z jakich stron multimedialnych mozemy korzystac aby wspomoc rozwoj myslenia matematycznego?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Jest sporo stron w Internecie, nie chciałabym wymieniać i robić bezpłatnej reklamy, ale wystarczy wpisać hasło ‘łamigłówki matematyczne’. Mogą być one inspiracją dla nauczyciela do wykorzystania gotowych przykładów albo stworzenia własnych. Trzeba zawsze patrzeć na możliwości naszych uczniów, aby dobrać poziom do ich umiejętności.
dr Monika Czajkowska

22.02.2018
15:53
Pytanie:

Dzień dobry! Gdzie mogłabym znaleźć wykorzystane przez Panią przykłady łamigłówek? Pozdrawiam
Mirosława Spychała

Odpowiedź:

Nigdzie, ponieważ nie są opublikowane. Stworzyłam je na potrzeby moich uczniów na bazie różnych gotowych przykładów i własnych pomysłów.
dr Monika Czajkowska

22.02.2018
17:04
Pytanie:

Witam serdecznie czy łamigłówki i zagadki można również stosować w edukacji przedszkolnej
Marta Gołdas

Odpowiedź:

Jak najbardziej! Tylko trzeba dopasować poziom do możliwości dzieci. Wtedy prezentujemy proste zadania matematyczne w formie zagadek słownych, zaciekawiamy dzieci mówiąc: „Mam dla was pewną zagadkę..” i w ten sposób wzbudzać ich zainteresowanie i motywację.
dr Monika Czajkowska

22.02.2018
19:19
Pytanie:

Dzień dobry, dziękuję bardzo za ciekawy wykład i podane przykłady zabaw matematycznych. Jednocześnie bardzo proszę, jeżeli to możliwe, o podanie biografii do tematu, niestety nie zawsze za tytułem idzie ciekawa zawartość, a z przyjemnością sięgnęłabym po pozycję, która dałaby mi możliwość połączenia zabawy z nauką. Łączę pozdrowienia Alicja
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Inspiracje są różne. Strony internetowe, czasami łamigłówki z gazetek dziecięcych. Inspiracją mogą być również zadania z podręcznika – ważna jest forma, w jakiej je podamy. Jeśli zaprezentujemy je w formie ciekawostki, zagadki, łamigłówki to tym samym wzmacniamy motywację ucznia, by je rozwiązać. Zamiast wypełniać zeszyty ćwiczeń skupiamy uwagę dzieci na aktywnym rozwiązywaniu zadań. Jeśli chodzi o pozycje, które stanowią dla mnie inspirację to są to, na przykład: „Łamigłówki z Manchesteru”, „Ziarenka matematyczne”, „Myślę, więc jestem. Twórcze myślenie.”, „Myślenie lateralne.”, „Myślenie logiczne.” Ale to jest, powiedziałabym, taka zbieranina łamigłówek dla wszystkich, łącznie do poziomu studiów matematycznych, więc trzeba sporo wertować i szukać. To są świetne łamigłówki wspierające myślenie matematyczne, ale trzeba samemu je często wielokrotnie modyfikować i dostosowywać do poziomu dzieci, inspirować się nimi i adaptować je do potrzeb danej grupy.
dr Monika Czajkowska

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.