Uczyć i zrozumieć dziecko z Zespołem Aspergera

o konferencji


Nauczanie dziecka z Zespołem Aspergera stanowi dla nauczyciela ogromne wyzwanie. W jaki sposób odpowiednio rozwinąć u takiego dziecka umiejętności pojmowania istoty związków międzyludzkich i reguł rządzących konwenansami społecznymi, a przy tym efektywnie uczyć?

pytania i odpowiedzi eksperta


20.11.2015
13:27
Pytanie:

Czy dziecku z zespołem Aspergera należy w szkole opracować IPET- Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny, tak jak innym dzieciom posiadającym orzeczenia?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Tak. Dziecko z Zespołem Aspergera musi mieć opracowany IPET. Według niego należy pracować z dzieckiem w zakresie dydaktycznym i wychowawczym. Jest to konieczność.
Wioletta Sabat

20.11.2015
13:39
Pytanie:

Czy poradnia to ma obowiązek udzielać wsparcia nauczycielowi, np. przyjechać jak Pani mówiła raz w miesiącu czy to dobra wola PPP?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Poradnia to instytucja, która może służyć wsparciem dla nauczycieli, ale dobrze, jeśli to my, jako nauczyciele, inicjujemy współpracę i poprosimy o nią specjalistów z poradni. Spotkanie raz w miesiącu było tylko sugestią, przykładem - współpraca zakłada ustalenie warunków i zasad pracy pomiędzy szkołą i poradn
Wioletta Sabat

20.11.2015
14:00
Pytanie:

Czy dziecko z Zespołem Aspergera nie powinno mieć nauczyciela wspomagającego?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W szkole ogólnodostępnej nie ma takiej możliwości, w niektórych województwach można starać się o asystenta dziecka z Zespołem Aspergera. Oczywiście, nauczyciel wspomagający byłby wspaniałym rozwiązaniem dla takiego dziecka.
Wioletta Sabat

20.11.2015
14:05
Pytanie:

Proszę mi napisać, czy aby wyciszyć dziecko z tym zaburzeniem można stosować ćwiczenia gimnastyczne na piłce, po to, aby uwolniło energię i nie tłumiło gniewu w sobie (przy okazji nie szkodziło innym swoim zachowaniem)?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W zależności od diagnozy w zakresie integracji sensorycznej, istnieje wiele ćwiczeń pomagających w wyciszeniu dziecka, mogą to być ćwiczenia na piłce.
Wioletta Sabat

20.11.2015
14:32
Pytanie:

Witam. Dziecko z Zespołem Aspergera kiedy nie dostaje czego chce zaczyna być bardzo agresywne. Pracuję nad tym, żeby nie dochodziło do wybuchów agresji. Proponuję inne atrakcje dostępne w tym samym czasie (zabawki). Uczę negocjacji. Tłumaczę, że nie można mieć wszystkiego. Nie zawsze udaje się uniknąć agresji. Co w tej sytuacji można jeszcze zrobić?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Podczas wybuchu agresji, proszę w sposób spokojny i stanowczy wyciszyć dziecko, bez tłumaczenia w tym samym momencie co robi źle i niewłaściwie. Często dobrym efektem jest przeniesie uwagi dziecka na coś innego, ważnego dla niego. Profilaktycznie proszę uczyć dziecko kontroli złości i wskazywać miejsce do możliwego odreagowania trudnych emocji. Pozdrawiam i cieszę się z tak dużej wnikliwości dotyczącej postrzegania dziecka z ZA.
Wioletta Sabat

20.11.2015
14:33
Pytanie:

Jak wytłumaczyć pozostałym rodzicom, czym spowodowana jest duża agresja dziecka w oddziale przedszkolnym (dziecko jest w trakcie diagnozy w kierunku Zespołu Aspergera) skoro nie można jawnie o tym mówić?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Można o tym jawnie mówić, mając zgodę rodzica dziecka z Zespołem Aspergera. W pracy z pozostałymi rodzicami nazywajmy konkretne trudności, które przejawia dziecko i informujmy rodziców w jaki sposób ich dzieci mogą reagować na niewłaściwe zachowania, nie tylko dziecka z ZA, ale także innych dzieci przejawiających niewłaściwe lub trudne zachowania. Wierzę, że Pani wiedza i umiejętności pozwolą ukierunkować rodziców innych dzieci do prawidłowego funkcjonowania w grupie.
Wioletta Sabat

20.11.2015
14:34
Pytanie:

Jak pokierować rodzica dziecka, u którego podejrzewam Zespół Aspergera? Jak namówić mamę, by zgłosiła dziecko do Poradni?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Najlepszym argumentem dla rodzica jest to, aby pomóc dziecku w prawidłowym funkcjonowaniu, dlatego proszę o zachęcenie rodzica do wizyty w poradni, gdzie otrzyma informacje o mocnych stronach dziecka, jak również o deficytach. Wówczas specjaliści będą mogli pokierować procesem diagnostycznym. Proszę o delikatność w kontakcie z rodzicem - każdemu z nas trudno jest uwierzyć w deficyty, które nasze dziecko może posiadać.
Wioletta Sabat

20.11.2015
14:36
Pytanie:

Jak widzi Pani pracę nauczyciela wspomagającego przydzielonego dziecku z Zespołem Aspergera podczas zajęć lekcyjnych?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

To bardzo ważna rola, ponieważ nauczyciel wspomagający jest osobą za pośrednictwem której często dziecko rozumie otaczającą go rzeczywistość. Jest to osoba towarzysząca, pomagająca pokonać trudności w funkcjonowaniu dydaktycznym, a co najważniejsze, w zrozumieniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi w szkole. Szkoda, że w tak małym zakresie dzieci z ZA mogą korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego.
Wioletta Sabat

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.