Ocenianie kształtujące w klasach I-III szkoły podstawowej

o konferencji


Czym jest ocenianie kształtujące? Jak stworzyć atmosferę, która sprzyja uczeniu się i motywuje do pracy?

Na te oraz wiele innych pytań wraz z naszym ekspertem - panią Sabiną Piłat – postaramy się odpowiedzieć podczas e-konferencji, poświęconej ocenianiu kształtującemu w klasach I-III szkoły podstawowej.

Sabina Piłat - nauczycielka klas I-III i zastępca dyrektora w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie. Swoją pracę opiera na metodach projektowych i problemowych, działaniu i ruchu. Stara się aby uczniowie, nawet ci najmłodsi, przejmowali współodpowiedzialność za proces uczenia się. Rezygnuje z kart pracy i ćwiczeń na rzecz doświadczeń, eksperymentów i radosnej nauki poprzez gry dydaktyczne, zabawy i projekty. Za podstawę nauki - poza elementarną wiedzą o świecie uważa umiejętność współpracy, wyszukiwania informacji i zastosowania nabytej wiedzy w praktyce.

Nasza ekspertka uważa, że ocenianie kształtujące to integralna część nauczania. Bez świadomości nauczyciela, ucznia i jego rodziców o etapie, na jakim jest dziecko, niemożliwy jest jego autentyczny rozwój. W swojej pracy wychodzi z założenia, że jej podstawowym obowiązkiem jako nauczyciela jest zainspirować uczniów do pracy, dać im narzędzia do zdobywania wiedzy i pomóc pokochać nie tyle szkołę, co naukę.

Serdecznie zapraszamy!

pytania i odpowiedzi eksperta


17.04.2018
17:45
Pytanie:

Dzień dobry! Dziękuję za świetnie usystematyzowane przekazanie informacji. Logiczne jest wprowadzenie OK na samym początku "kariery" szkolnej dziecka i rodziców. Co Pani myśli o próbie wprowadzania go wśród dzieci w gimnazjum które wcześniej nie miały z OK kontaktu. Może podpowie mi Pani, od czego zacząć aby uczniowie to "kupili" i zechcieli wziąć odpowiedzialność za swoją naukę? Jak przekonać rodziców, aby pytali dziecko, czego się nauczyło a nie jaką dostało ocenę. Często spotykam się z tym, że rodzic nie wie czego dziecko aktualnie się uczy, interesuje go tylko, czy ma "jedynki".
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Dzień dobry. Dziękuję za miłe słowa. Patrząc na doświadczenia wielu nauczycieli w Polsce wprowadzanie OK jest dobrym pomysłem na każdym etapie. Myślę, że tak, jak zaznaczałam w prezentacji, warto rozpoczynać od pojedynczych kroków. W Pani przypadku zaczęłabym od prezentowania uczniom celu zajęć i sprawdzania, czy został osiągnięty lub NaCoBeZU, które rozwiąże także problem "niewiedzy rodziców". Na początek np. do do karty pracy na lekcji lub jakiegoś działu, czy też przygotowania do sprawdzianu, gdzie podobnie jak w I-III możecie ustalić symbole pokazujące, co już potrafię. Taką tabelę uczniowie mogą pokazać rodzicom, a oni dokładnie wiedzą, co dziecko już potrafi, albo na czym się skupić przygotowując się do klasówki. Myślę, że jeśli chodzi o rodziców to potrzeba cierpliwości, pewności siebie i czasu, aby małymi krokami dotarli do tego, co Pani już wie w kwestii oceniania. Pozdrawiam serdecznie.
Sabina Piłat

17.04.2018
17:59
Pytanie:

Witam panią! Mam pytanie odnośnie PZO w edukacji wczesnoszkolnej. Jak maja być sformułowane zasady oceniania, gdy w klasach I-III stosuje się wyłącznie OK w formie pisemnej? Dziękuję.
Marzanna Kacprzak

Odpowiedź:

Dzień dobry. W mojej szkole system oceniania (tzw. PZO, WSO) przedstawiam rodzicom w formie tabeli z przewidywanymi osiągnięciami ucznia na koniec danej klasy, czyli tym, co powinien umieć w oparciu o wybrany program, często z podziałem na 2, 3 miesiące. Nie mam poziomów, liter czy cyfr, tylko wypunktowane umiejętności w formie: dodaje i odejmuje w zakresie 20 wybranym sposobem, kreśli litery i znaki literopodobne w sposób czytelny i estetyczny, itp. To wystarczy. Rodzic otrzymuje dokument, który jest bardziej szczegółowy niż podstawa programowa. Jest to też wstęp do tego, co pojawi się na świadectwie końcowym w danej klasie. Rodzicom to wystarcza, bo dzięki temu wiedzą, do czego dążą w szkole ich dzieci, jakie umiejętności i wiedzę powinny opanować. A mnie jako nauczyciela nie ogranicza i nie każde kwalifikować dziecka do żadnej grupy typu wysokie, szóstkowe czy niskie umiejętności. Każde z dzieci jest inne i dzięki takiemu podejściu mogę je indywidualnie opisać. Pozdrawiam serdecznie.
Sabina Piłat

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.