Recepta na zmiany, czyli o nowej podstawie programowej w edukacji przedszkolnej

o konferencji


Pobierz prezentację z e-konferencji Pobierz nowy program NASZE PRZEDSZKOLE Zobacz katalog dla edukacji przedszkolnej 2017/2018

 

 

Co czeka nauczycieli wychowania przedszkolnego w świetle nachodzących zmian w systemie oświatowym? Czego mogą spodziewać się w nowym roku szkolnym 2017/18? O realizacji założeń nowej podstawy programowej dla przedszkoli opowie Wiesława Żaba-Żabińska – autorka znanych cykli i przewodników metodycznych.

Godzinny odcinek e-konferencji dostępny do godziny 22:00

Wyłącznie w dniu premiery:

  • Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
  • Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem

pytania i odpowiedzi eksperta


21.03.2017
15:46
Pytanie:

Chciała zapytać o zajęcia z rytmiki o których jest napisane w nowej podstawie. Czy jest określone jak one mają wyglądać? Czy będą to oddzielne zajęcia, czy realizowane podczas codziennej pracy nauczyciela? Ewentualnie jaki nauczyciel ma je prowadzić?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W podstawie programowej wyraźnie zaznaczono, ze rytmika ma duże znaczenie dla osiągniecia dojrzałości szkolnej i takie zajęcia w przedszkolu powinny się odbywać. Poza tym nie ma tu wielu zmian – prowadzić je może nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
15:49
Pytanie:

Na czym polega kształtowanie słuchu fonematycznego w przedszkolu?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Kształtowanie słuchu fonematycznego najprościej mówiąc polega na wychodzeniu od ogółu do szczegółu. W pierwsze kolejności dziecko powinno opanować wyodrębnianie zdań z wypowiedzi. Kolejny etap to liczenie słów w tych zdaniach. Później - dzielenie słów na sylaby, a na końcu – dzielenie na głoski (kolejno: pierwszej ostatniej i środkowej głoski oraz głoskowanie). W kształtowaniu słuchu fonematycznego niezbędne są obrazki.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
15:52
Pytanie:

Dzień dobry, mam pytanie odnośnie zajęć językowych, czy dla poszczególnych grup (3,4,5,6 latki) przewidziany jest czas na realizację zajęć z języka angielskiego na przestrzeni tygodnia? Dziękuję za odpowiedź.
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W warunkach i sposobach realizacji podstawy programowej nie ma szczegółowych informacji na ten temat, zatem myślę, że będzie to wyglądać tak samo, jak dotychczas.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
16:18
Pytanie:

Czy jeśli mamy grupy zróżnicowane wiekowo 3-4-5 latki to od wieku trzylatka poprzez czterolatka i pięciolatka uczymy dzieci czytania i pisania?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Nie. Młodsze dzieci powinny być wyłącznie przygotowywane do nauki czytania i pisania. Oczywiście odpowiednio dla ich zróżnicowanego wieku – inaczej przygotowujemy 3-latki, 4-latki i 5-latki.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
16:21
Pytanie:

Co to znaczy czytanie indywidualne? Czy mam przez to rozumieć, że dotyczy to tylko zainteresowanych i tym samym nie obowiązuje wszystkich dzieci?
Izabela Naja

Odpowiedź:

Wg warunków i sposobu realizacji podstawy programowej dzieci na etapie wychowania przedszkolnego nie powinno uczyć się czytania i pisania z udziałem całej grupy. Wyraźnie zaznaczone jest jednak grupowe przygotowanie do nauki czytania i pisania. Oczywiście można uczyć dzieci alfabetu indywidualnie – jeżeli są na to gotowe.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
16:25
Pytanie:

Witam, obecnie wpisujemy do dziennika realizację podstawy programowej ( 5 godz). Wg nowej podstawy programowej będzie podział na 3 części. Czy ten wpis będzie dotyczył tylko podstawy programowej ( 5 godz) czy całego dnia w przedszkolu ( 10 godz)?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Wpis dotyczy całego dnia pobytu dziecka w przedszkolu z podziałem na trzy część części – poranną, główną i poobiednią.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
16:48
Pytanie:

Pracuję w zerówce szkolnej. W sali praktycznie nie ma zabawek, gier, ani układanek . O kącikach zainteresowań nie wspominając. Dyrektor twierdzi, że dzieci mają się uczyć . Wspominała Pani o zagospodarowaniu przestrzeni przedszkolnej. Czy jest jakieś rozporządzenie odnośnie tego tematu? Jak można wpłynąć na dyrektora szkoły? Szkoda mi dzieci, które muszą się bawić resztkami starych zabawek. Dodam, że wcześniej pracowałam w innych placówkach i nie było z tym problemu. Janka
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Odpowiednia aranżacja przestrzeni jest bardzo podkreślona w aktualnej podstawie programowej. Proszę powołać się na ten dokument, który zawiera przecież warunki i sposób realizacji. Dyrektorowi należy też wyjaśnić, ze najważniejszą forma aktywności dziecka w przedszkolu jest zabawa, nie nauka.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
17:14
Pytanie:

Pracuję w przedszkolu. Mój dyrektor twierdzi, że każdy nauczyciel musi skończyć jakąś formę szkolenia aby mógł prowadzić zajęcia z języka angielskiego. Do tej pory robił to nauczyciel z zewnątrz 2 razy w tygodniu. Czy teraz każda z nauczycielek musi uzyskać kwalifikację do nauki języka czy nadal może to wyglądać jak do tej pory?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W przeciwieństwie do obowiązującej wcześniej podstawy programowej (gdzie było wyraźnie zaznaczone na jakim poziomie językowym powinien być nauczyciel prowadzący zajęcia), w warunkach realizacji aktualnej PP nie ma zapisu na ten temat.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
17:52
Pytanie:

czy 5 latka obowiązuje diagnoza jeżeli od września nie idzie do szkoły tylko zostaje w przedszkolu. Czy wystarczą obserwacje
Teresa Domalewska

Odpowiedź:

Nie, w tym przypadku dziecka nie obowiązuje diagnoza, a jedynie arkusz obserwacji cech rozwojowych.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
17:55
Pytanie:

Proszę o dokładne podanie jak bedzie teraz podzielony czas do wpisania do dziennika. Teraz dzieliliśmy na 5 częsci a jak to podzielić na 3 części jak to pani wspomniała?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Podział na 3 części jest związany z porami dnia w przedszkolu. Pracując nad scenariuszami zajęć dzielimy dzień na poranek, główną część dnia i czas poobiedni. Myślę, że opracowywane przez nas scenariusze i wpisy do dziennika będą dla nauczycieli wystarczającą pomocą w codziennej pracy, mimo tej zmiany.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
18:21
Pytanie:

Czy dziecko kończące p-le posługuje się nazwami miesięcy - to musi znać kolejność nazw miesięcy? Jest to dość trudne.
Katarzyna Pichlińska

Odpowiedź:

Zgadzam się, ta cykliczność jest dla dziecka trudna. To sformułowanie ogranicza się jednak do tego, ze dziecko zna nazwy miesięcy i potrafi je wymienić, ale nie musi dostrzegać cykliczności.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
18:36
Pytanie:

Witam! chciałam zapytać czy w dalszym ciągu diagnozujemy dzieci 5 letnie? Ania
Anna Walkiewicz

Odpowiedź:

W warunkach do realizacji podstawy programowej wyraźnie zaznaczono, że nauczyciel diagnozuje wyłącznie te dzieci, które w danym roku rozpoczynają edukację szkolną, zatem moim zdaniem – nie.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
19:28
Pytanie:

Dzieci jako 5-latki uczyły się w przedszkolu z "kolorowym startem 5-6"; w następnym roku przychodzą do kl.0 w szkole. Czy praca z "kolorowym startem plus" nie będzie dla dziecka powieleniem poprzedniego roku (nudne). Jestem na rocznym urlopie zdrowotnym i dlatego mam wątpliwości.
ELŻBIETA FLOREK

Odpowiedź:

Nie, jest to zupełnie inny, nowy pakiet. Trudniejszy, skierowany do 6-latka i pomimo zbieżnej tematyki cyklu, ćwiczenia są całkiem inne. W „Kolorowym starcie z plusem” wprowadzenie liter i cyfr pojawia się już w kartach pracy, w przeciwieństwie do pakietu przeznaczonego dla 5-6-latków. Jako autor mam nie mam wątpliwości, że dzieci nie będą się nudzić.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:05
Pytanie:

Czy w Nowej Podstawie jest rozliczany czas na spacery,aktywnośc ruchowa ,zabawe,zajęcia i samoobsługę?
Violetta Łukaszczyk

Odpowiedź:

W nowej podstawie programowej nie ma podziału czasu pobytu dziecka na 5 części, więc nie wyszczególniamy: zajęć ruchowych, zajęć głównych… czyli nie dzielimy wpisów na pięć części. Dzielimy je na 3 części – wpisując co robiliśmy – oczywiście nie pomijamy spacerów, zabaw ruchowych czy rozwijania samoobsługi.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:21
Pytanie:

Jak będzie zapisywana realizacja podstawy programowej np. dziennik lub plan?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W dzienniku, jak dotychczas, wpisujemy numery obszarów podstawy programowej, które znajdują się w przewodnikach metodycznych przy rozkładach materiału oraz w planach miesięcznych.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:23
Pytanie:

Map pytanie odnośnie planu miesięcznego, gdzie on dokładnie się znajduje? Czy w poprzednich wersjach też był plan miesięczny udostępniony? Man jeszcze jedno pytanie dotyczące wpisu do dziennika "po nowemu", a mianowicie, co mieści się w tych trzech punktach?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Plany miesięczne znajdują się na MAC Akademii. Wpisy do dziennika dzielimy na 3 części i wpisujemy to co robimy w ranku, w głównej części dnia i w III części dnia. Np. Zabawy swobodne w wybranych kącikach. Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski. Zapoznanie z oznakami nowej pory roku. Nauczyciele otrzymują papierowe wersje wpisów do dziennika od wydawnictwa.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:32
Pytanie:

to jaki nauczyciel ma prowadzić zajęcia z j. nowożytnego będzie chyba zapisane w rozp. o kwalifikacjach ?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

TAK
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:35
Pytanie:

Witam! Bardzo zainteresował mnie ten podział dnia na 3 części. Mam takie dwa pytania: 1. Czy wpisując do dziennika powinnam zaznaczyć ten podział na części (np. cz. poranna, główna, poobiednia)? 2. Czy w ramowym rozkładzie dnia też będzie trzeba zaznaczyć podział na 3 części?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Nie wprowadzamy oznaczeń czy napisów przy podziale, robimy tylko odstęp pomiędzy częściami. Nie, ramowy rozkład dnia z bloku ma podział godzinny (przykładowy ramowy rozkład dnia znajduje się w naszym programie). Nauczyciel otrzymuje od wydawnictwa wpisy do dziennika w wersji papierowej.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:44
Pytanie:

Czy wg nowej podstawy programowej naukę języka angielskiego w zerówce szkolnej powinien prowadzić nauczyciel specjalista czy może , to być wychowawca grupy z podstawową znajomością języka.
Maria Sadowska

Odpowiedź:

Nowa podstawa nic nie mówi na ten temat.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:47
Pytanie:

Pracuję z w zerówce z 20 dzieci w grupie. Są to 3,4,5 i 6 latki. Jestem sama, nie mam pomocy. Proszę mi odpowiedzieć, ile dzieci może być w grupie mieszanej takiej jak moja jeżeli nie mam pomocy?
barbara grala

Odpowiedź:

Nie znam takich danych. Wiem tylko, że gdy liczba dzieci przekracza 26 to w godzinach głównych (do podwieczorku) pracę wspierać musi nauczyciel dodatkowy.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
20:59
Pytanie:

Kto powinien prowadzić zajęcia rytmiki zgodnie nową podstawą programową?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Nic na ten temat nie ma w podstawie, podkreślona jest tylko rola rytmiki w osiąganiu dojrzałości szkolnej. Myślę zatem, że pozostanie to tak, jak dotychczas.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
21:40
Pytanie:

Ile godzin nauczania tygodniowo będzie dla zerówki od września? Ania
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W podstawie nie jest poruszany ten temat. Myślę, że tak jak poprzednio, będą to 22 godziny.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
21:41
Pytanie:

W jaki sposób w ciągu dnia wprowadzać litery z dziećmi indywidualnie lub uczyć je czytać kiedy prowadzę grupę 5 godzinną? Kiedy znaleźć na to czas, jeśli w grupie jest 19 dzieci lub 23?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Podstawa programowa zaleca grupowe przygotowanie do nauki czytania i pisania, ale samą naukę czytania – już jako pracę indywidualną. Prowadziłabym z całą grupą naukę czytania, bo tak jak pani pisała, nie ma czasu na naukę indywidualną.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
21:42
Pytanie:

Jeszcze raz zapytam czy nauczyciel przedszkola będzie miał obowiązek prowadzić od września 2017/2018 język angielski w swojej grupie. Czy dyrektor może wymagać od nauczyciela odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia takich zajęć.
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Rozmawiałam z dyrektorami – nie otrzymali żadnych wytycznych, a i w podstawie ich nie ma. Myślę, że będzie tak, jak w tym roku szkolnym.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
21:51
Pytanie:

Moje pytanie również dotyczy diagnozy 5-latków, czy dalej je diagnozujemy czy obserwujemy.
Emilia Krajewska

Odpowiedź:

W podstawie programowe nie podano wieku dziecka objętego diagnozą tylko stwierdzono, że „nauczyciele opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mogą rozpocząć naukę w szkole.”. Według mnie 5-latków nie diagnozujemy, chyba, że rodzic zgłasza, że jego dziecko pójdzie do szkoły wcześniej.
Wiesława Żaba-Żabińska

21.03.2017
21:52
Pytanie:

Rozumiem ,że czytania uczymy dzieci 5-letnie a 3-4 latki przygotowujemy do nauki czytania i pisania . W grupie mam 3-4-5 latki i tylko 5 latki poznają litery? Czy tak? Czy Nowa podstawa to jakoś określa? Które dzieci mają uczyć się literek?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Podstawa programowa mówi o dzieciach kończących przedszkole – więc raczej o dzieciach 6-letnich. Dzieci 3-, 4-, 5-letnie powinny przygotowywać się do czytania i pisania, wykorzystując ćwiczenia odpowiednie do ich wieku i możliwości.
Wiesława Żaba-Żabińska

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.