 
                        Aby obejrzeć e-konferencję
Pozostałe e-konferencje
Techniki wyciszenia oraz zaopiekowania się emocjami uczniów
O konferencji
Ekspert
 
                      Hanka Warchałowska
Jak sama o sobie mówi - energiczna nauczycielka, która potrafi z dziećmi zarówno brykać, jak i siedzieć wspólnie przy prowadzonej medytacji. Coach, tutor, edukator rodziców i nauczycieli. Opiekunka dziecięcych emocji, w tej roli spełnia się najbardziej. Ambasadorka kampanii edukacyjnej „Błędy kształcą”.
pytania i odpowiedzi eksperta
                              Witam serdecznie, 
Obecnie chyba każde dziecko chce korzystać z nowoczesnych technologii typu np.tablet, telefon komórkowy. Czy są jakieś badania dotyczące dzieci w wieku przedszkolnym jak długo czasowo  takie dziecko może korzystać np.z tabletu i grać np.w gry edukacyjne ? Czy są jakieś odgórne limity czasowe dla dzieci w wieku 3-6 lat w wieku przedszkolnym ?  Moja córka ma niespełna 6 lat i po skorzystaniu z np.gier komputerowych dłużej niż pół h jest bardzo taka ,,nadpobudliwa" w zachowaniu.  Trudno mi jest później z nią ,,normalnie rozmawiać", jest negatywnie pobudzona, nadpobudliwa. Na pewno nie jest to reakcja pozytywną po skorzystaniu u dziecka z nowoczesnych technologii stąd mocno ograniczam jej TV czy gry np. na laptopie.Nie jestem w stanie jako rodzic całkowicie jej tego ograniczyć, ponieważ też wpływ jest otoczenia, kolegów i koleżanek.
Dziękuję za odpowiedź w tej sprawie.
                              
                              
                                                                        Pytanie anonimowe
                                                                
                          
                              Szanowna Pani, wiadomo, że świat jest dziś tak technologiczny, że nie da się „odciąć” dzieci i sprawić, by były obok, to rzecz więcej niż pewna. Chodzi przede wszystkim o umiar, który pozwoli dzieciom poznawać świat wielowymiarowo, a nie tylko płasko… Zaleca się, by zupełnie pozbawić kontaktu ze sprzętami dzieci przed 2. rokiem życia, a przedszkolaki nie powinny spędzać przed urządzeniami więcej niż 1 godzinę dziennie. Wliczają się tu bajki, tablety, telefony, więc jest to naprawdę niedługi czas. Tak naprawdę ważne dziś, by tę higienę cyfrową znały z domu, wiedziały, że można spędzać czas inaczej, będąc ze sobą w relacji. Wówczas takie bycie obok jest bardzo inspirujące i budujące owocne relacje. 
Sama w przedszkolu pokazuję dzieciom, jak wielkim udogodnieniem jest telefon, dzięki któremu dziś możemy być w jednej chwili w banku, na dworcu, kupując bilety, czy w recepcji hotelowej czy sklepie… I o to przecież chodzi.  Zachowanie umiaru, ruch i aktywność na świeżym powietrzu, tego naprawdę potrzebują przedszkolaki. 
Co do rozdrażnienia córki, wiąże się to przede wszystkim z odcięciem od  migawkowego, bardzo szybkiego świata, gdzie system nagrody jest ciągle pobudzany. W takiej sytuacji może przydać się zwykły minutnik, który da znać, że za 5 minut będzie koniec czasu grania/oglądania. Ważne, żeby dzieci nie były jednak odrywane, tylko miały chwilę na pogodzenie się z myślą, że to się może skończyć niebawem. Im starsze będzie dziecko, tym łatwiej będzie te wypracowane nawyki pielęgnować, nawet wydłużając czas, bo o to się z pewnością niebawem stanie. Może też granie/oglądanie co drugi dzień, by momentów „rozpaczy” i rozdrażnienia było mniej. Pozdrawiam
                              
                              
                                  Hanka Warchałowska
                              
                          
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.
![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 8, FIZYKA - Dział VI, część 2](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/19/7d35ce8512e5752bbc3784861103135a1525c106.jpg) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 8, FIZYKA - Dział VI, część 1](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/19/51245cc1e9ed36b90fc6eedebd7d75c85d161f1c.jpg) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 5, GEOGRAFIA - Dział IV](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/19/a5f1d2f7d7c2b0d9dd4d6f86ffc9a89ebd051e02.jpg) 
                            ![[WEBINAR] Od teorii do praktyki – jak na co dzień stosować metodę odwróconej lekcji?](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/19/d7d6428186a5ec24a0457e5af4850e988130d103.jpg) 
                             
                            ![[WEBINAR] Jak nie zgubić się w labiryncie dziejów? Mapy myśli – GPS umysłu](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/19/87035a5cdcfe0f6e7ecef1947a7bb653b7b29e64.jpg) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 8, FIZYKA - Dział V](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/19/92416bdcfaa1e660e13109aa99e4dce612f37e04.jpg) 
                             
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 8, FIZYKA - Dział IV](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/18/2be8e0e5a785ef85881044df7e6f87a8fa00e2d1.jpg) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 8, FIZYKA - Dział III](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/18/9359a095080660679001e7daa6c2fe201ae8e3ba.png) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 5, GEOGRAFIA - Dział III](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/18/3cafa4af498ac020886676047f23cd480f6bec58.jpeg) 
                             
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 5, GEOGRAFIA - Dział II](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/18/b7272f45014cfcc648b5686e23c4cb7cdc60b56a.png) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe, Klasa 5, Biologia - Działy I oraz II](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/18/53651f8cefb74a353f261f75b26edbd695e2a2b1.png) 
                            ![[WEBINAR] Gry powtórzeniowe: Klasa 8, Fizyka – Dział II](https://www.mac.pl/media/cache/conference_small/uploads/media/conference/0001/18/5a8b3e673052f600600b91a5f392e59918921519.png)