Życie w ekosystemach - 15 lekcji

LaboLab - pracownia biologiczna

717107

Ziemia to wyjątkowe miejsce, jest bowiem jedyną znaną nam planetą, na której może rozwijać się życie. Uczniowie codziennie mają okazję obserwować lokalny ekosystem i różnorodną grupę organizmów w nim żyjących.

W ramach modułu Życie w ekosystemach dowiadują się, w jaki sposób jesteśmy zależni od innych organizmów w ekosystemie, ze względu na nasze zapotrzebowanie na żywność, schronienie i niezbędny do oddychania tlen.

W pięciu seriach, zaproponowanych w module, działań badawczych uczniowie zapoznają się z cyklem życia, dziedziczonymi i nabytymi cechami, adaptacjami i informacjami zawartymi w skamielinach. Dowiadują się również, w jaki sposób wszystkie te elementy wpływają na różnorodność życia na Ziemi.

Uczniowie poznają te zagadnienia poprzez badanie, dyskusję i aktywne rozwiązywanie problemów. Dokonują obserwacji i przewidywań, analizują i zapisują dane, opracowują twierdzenia poparte dowodami i wnioskowaniem oraz oceniają związane z ekosystemami problemy i ich rozwiązania. Finalnie uczniowie zapoznają się z procesem projektowania technicznego. Pracując w grupach, analizują problemy środowiska i sugerują ich możliwe rozwiązania. Następnie wspólnie oceniają zaproponowane koncepcje, określając czy pomagają one rozwiązać problem, czy też szkodzą ekosystemowi, wywołując negatywne zmiany w jego obrębie.

Zawartość modułu ŻYCIE W EKOSYSTEMACH

 
– przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej 1
– scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi 1
– drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie 1
– dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) 1
– przezroczysty, wytrzymały pojemnik z siatki do przechowywania motyli i innych owadów 1
– siatka do chwytania owadów 1
– zestaw 10 pojemników do obserwacji owadów z lupą 2
– opakowanie nasion ośmiu rodzajów roślin szybkorosnących 200
– zestaw do obserwacji rozwoju podziemnej części rośliny 1
– ziemia doniczkowa (poj. 2 l) 2
– nawóz Osmocote, granulki (poj. 30 ml) 2
– cylinder miarowy (menzurka) z naniesioną skalą (poj. 10 ml) 8
– pipety skalowane (poj. 3 ml) 24
– czerwony barwnik spożywczy w płynie (poj. 30 ml) 1
– knot/sznurek bawełniany (dł. 10 cm) 20
– plastikowe kleszczyki (dł. 12 cm) 8
– drewniane spinacze (klamerki) 18
– przezroczyste kolorowe żetony 500
– siatka / czerpak akwariowy (śr. 7,5 cm) 8
– zestaw kart ze zwierzętami stadnymi 1
– zestaw kart przedstawiających zmienność cech 1
– fotografia nektarnika malachitowego 8
– makaron „kolanka” (waga 0,7 kg) 1
– plastikowy pojemnik (poj. 3,7 l) 8
– pojemniki / kubki plastikowe (poj. 230 ml) 17
– pojemniki / kubki plastikowe (poj. 460 ml) 30
– plastikowy kubek z pokrywką (poj. 30 ml 48
– miarka/kubek (poj. 60 ml) 9
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” 1
– duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) 1