Zmieniająca się planeta Ziemia - 22 lekcji
LaboLab - pracownia geograficzna
717113
- Opis
Podczas pracy z modułem Zmieniająca się planeta Ziemia uczniowie poznają warstwy Ziemi i budują jej model. Tworzą także układ płyt litosfery i analizują mapy, aby wychwycić zależności między trzęsieniami ziemi, erupcjami wulkanów i położeniem płyt tektonicznych.
W tym module są omawiane erupcje wulkanów oraz proces formowania się skał na skutek stygnięcia lawy. Uczniowie badają dostępne w zestawie próbki skał i porównują ich rodzaje. Ponadto wykonują symulację cyklu skalnego, aby przekonać się, jak poszczególne typy skał mogą zmieniać się w zależności od warunków. Tworzą model przebiegu erozji, wietrzenia i osadzania się materiału skalnego. Zmieniając działanie różnych czynników, na przykład poprzez dodanie “roślinności”, przekonują się, w jaki sposób erozja wpływa na formy ukształtowania terenu. Uczniowie poznają znaczenie różnych typów map, porównują je i zyskują wiedzę o tym, co mówią nam one o formach ukształtowania terenu i położeniu akwenów. Uczniowie omawiają też tworzenie się warstw skalnych i powstawanie skamielin.
Dowiadują się, że warstwy skalne zawierające skamieliny tworzą się w miarę upływu czasu, co umożliwia naukowcom określenie, kiedy poszczególne organizmy żyły na Ziemi. Finalnie, w ramach tego modułu, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób zmiany na Ziemi wpływają na życie człowieka. Erozja gleby jest przedstawiona jako problem dla rolnictwa, a uczniom stawia się wyzwanie opracowania kilku modeli, które go rozwiążą. Testu ją oni swoje rozwiązania, analizują wyniki i przedstawiają klasie wyciągnięte z nich wnioski.
Zawartość modułu ZMIENIAJĄCA SIĘ PLANETA ZIEMIA
| – przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej | 1 |
| – scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi | 1 |
| – drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie | 1 |
| – dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) | 1 |
| – zestaw próbek 15 podstawowych rodzajów skał (magmowych, osadowych i metamorficznych), każde pudełko zawiera dodatkowo szkło powiększające | 8 |
| – 9 próbek gleb występujących na Ziemi | 1 |
| – nietoksyczny, profesjonalny gips przeznaczony do prac artystycznych (waga 1,8 kg) | 1 |
| – piasek drobnoziarnisty, biały (waga 1,3 kg) | 3 |
| – wiaderko z czerwoną gliną (waga 3,6 kg) | 2 |
| – pojemnik z nietoksyczną, zieloną ciastoliną (waga 1,3 kg) | 2 |
| – nóż z tworzywa sztucznego | 32 |
| – kulki przeźroczyste niebieskie | 40 |
| – mała mata absorpcyjna | 16 |
| – podkładka tekturowa | 16 |
| – wytrzymała, plastikowa łyżka | 16 |
| – gumowe korki | 8 |
| – samoprzylepna taśma rzepowa (część haczykowa, dł. 20 cm) | 2 |
| – samoprzylepna taśma rzepowa (część pętelkowa, dł. 20 cm) | 2 |
| – wykałaczki | 750 |
| – rolka folii aluminiowej | 1 |
| – łyżki | 4 |
| – woreczki foliowe „strunowe” (30×38 cm) | 10 |
| – miska plastikowa | 1 |
| – plastikowe kubki (poj. 260 ml) | 8 |
| – plastikowe kubki z małym otworem (poj. 260 ml) | 8 |
| – karbowany, plastikowy pojemnik (20x16x7 cm) | 8 |
| – pojemnik plastikowy (poj. 5,5 l) | 8 |
| – plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” | 1 |
| – duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) | 2 |