Struktury roślin i zwierząt - 21 lekcji

LaboLab - pracownia biologiczna

717108

Podczas pracy z modułem Struktury roślin i zwierząt uczniowie rewidują swoją dotychczasową wiedzę na temat organizmów oraz poznają budowę i zachowania roślin i zwierząt.

Wyciągają wnioski na temat potrzeb, jakie muszą być spełnione, aby organizmy mogły rozmnażać się, rosnąć i przetrwać w swoim środowisku. Dzięki realizacji kolejnych, zawartych w module, działań badawczych uczniowie poznają budowę konkretnych roślin i zwierząt. Identyfikują behawioralne i strukturalne adaptacje różnych organizmów i dyskutują o tym, w jaki sposób każda z nich wpływa na przetrwanie. Dyskusję tę wspiera dostępna dla uczniów sekcja kalmara i kwiatu.

W ramach pracy z modułem omawia się również pięć zmysłów i bada ich znaczenie dla przetrwania zwierząt. Prowadzona przez nauczyciela sekcja mózgu owcy wprowadza pojęcie przetwarzania informacji. Ma to na celu uświadomienie uczniom, w jaki sposób zmysły wywołują działania pomagające zwierzętom przetrwać. W module szczegółowo jest omawiany zmysł wzroku - uczniowie dowiadują się, jak działa oko i w jaki sposób widzimy obrazy.

Dostępna sekcja krowiego oka pozwala na doświadczalne zapoznanie się z budową tego narządu. Uczniowie dyskutują o falach światła i o tym, dlaczego różne zwierzęta widzą kolory inaczej. Finalnie, na podstawie swojej wiedzy na temat zmysłu wzroku u różnych zwierząt, uczniowie projektują model ulepszonego ludzkiego oka i oceniają swoją pracę.

Zawartość modułu STRUKTURY ROŚLIN I ZWIERZĄT

 
– przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej 1
– scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi 1
– drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie 1
– dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) 1
– mikroskop elektroniczny USB 25X200 z oprogramowaniem 1
– zestaw preparatów biologicznych 1 szt. w pudełku 1
– preparat: oko krowy 2
– preparat: mózg owcy 1
– preparat: kałamarnica (o dł. 30 cm) 10
– olejek goździkowy (poj. 7 ml) 1
– olejek miętowy (poj. 7 ml) 1
– nożyczki sekcyjne (niklowane) 8
– skalpel ze stali nierdzewnej (jednorazowy, niesterylny) 1
– plansza sekcyjna (budowa oka krowy) 1
– plansza sekcyjna (budowa kałamarnicy) 8
– okulary ochronne (duże) 1
– okulary ochronne, wentylowane 30
– grube rękawiczki nitrylowe, jednorazowe, niesterylne, bezpudrowe do celów laboratoryjnych 300
– diagnostyczna latarka lekarska 8
– latarka LED (z bateriami) 1
– niebieski barwnik spożywczy (poj. 30 ml) 1
– kleszczyki plastikowe (dł. 13 cm) 8
– lupy 32
– szklana, płaska , przeźroczysta podkładka 10
– nasiona czerwonej fasoli 120
– nasiona rzodkiewki 2
– zestaw fotografii struktur roślinnych i zwierzęcych 8
– 4-kolorowy zestaw masy Playfoam 1
– ręczniki papierowe (rolka) 1
– torebki papierowe 50
– waciki bawełniane (kulki) 300
– papier ścierny (arkusz 5×5 cm) 4
– tacki ze styropianu (17×23 cm) 24
– woreczki foliowe „strunowe” (30×38 cm) 20
– woreczki foliowe „strunowe” (5x 7,5 cm) 32
– woreczki foliowe „strunowe” (10x 15 cm) 32
– kubki plastikowe z pokrywkami (poj. 60 ml) 32
– przeźroczyste kubki plastikowe (poj. 750 ml) 10
– pojemnik z plastiku (poj. 3,7 l) 3
– drewniane spinacze (klamerki) 18
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Komórki i tkanki” 1
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” 1
– duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) 2